Seitsemäs ja viimeinen kurssikerta – blogi valmis!

Tällä viikolla oli vuorossa jo kurssin viimeinen kurssikerta. Tätä varten olimme itse etsineet ja ladanneet aineistoja, joita halusimme esittää kartan voimin. Tiedonetsimiseen meni yllättävän paljon aikaa. Vaikka aika nopeasti keksin minkätapaisia karttoja haluaisin tuottaa, oli oikeanlaisen aineiston löytäminen aika hankalaa. Löysin tieni Eurostatin sivuille, joista nopeasti löysin sopivia aineistoa joita vertailla. Minulle hankalimmaksi kuitenkin koitui sopivan taustakartan löytäminen. Selailin epätoivossa muiden blogeja, josko sieltä löytyisi vinkkejä hyviin karttoihin. Lopulta löysinkin Pinjan blogista, että hän oli löytänyt sopivan kartan juurikin Eurostatin sivuilta, joten jatkoi etsimistä täältä. Tajusin lopuksi että olinkin ladannut jo oikean TIF-paketin, mutta vain tarkastellut väärää aineistoa. Kun availin näitä aineistoja, joita paketista löytyi useampi kymmen, löysin lopulta sopivan, jota pystyin käyttämään töissä.

Itse karttojen tuottaminen onnistui tällä kerralla jopa yllättävän kivuttomasta. Työskentely eteni sujuvasti ja kun eteen tuli jokin ongelma,´niin löysin melkein heti ratkaisun. Oli kiva huomata kuinka omat taidot QGIS:n käytössä ovat kehittyneet kurssin saatossa, ja että näin sen loppuvaiheessa käyttö sujuu jo kohtalaisen sujuvasti. Kun työskentely sujui niin mukavasti jäi myös itselle tosi kiva kuva geoinformatiikasta ja jäi innostus sen lisäoppimiselle! 🙂 Alle olen liittänyt kaksi lopullista karttaani (kuvat 1 ja 2).

Kuva 1: BNP per capita eli bruttokansallistuote asukkaittain sekä keskimääräinen elinikä valtioittain. Lähde: https://ec.europa.eu/eurostat.
Kuva 2: Osuus valtioiden 20 – 24 vuotiaista jotka opiskelevat korkeakoulussa sekä asukkaiden keskimääräinen tyytyväisyys omaan elämäänsä. Lähde: https://ec.europa.eu/eurostat.

Valitsin tarkasteluun ensin aineistoa Euroopan kansallistuotteista ja o´keskimääräisestä eliniästä. Ajattelin että näillä voisi olla jonkinlainen yhteys, ja niin näyttää olevankin. Kartasta (kuva 1) huomaa että mitä tummemman sininen väri – sitä korkeampi keskielinikä. Esimerkiksi pohjoismailla on kohtalaisen tumma väri, eli suuri BNP/capita ja Euroopan korkeimpia elinikiä, kun taas kaakkoiseuroopan BNP ja eliniät ovat alhaisempia.

Seuraavaksi valitsin tarkasteluun saman maantieteellisen alueen, mutta aineistoiksi tyytyväisyyden omaan elämäänsä sekä osuuden valtioiden 20 – 24 vuotiasta jotka opiskelevat korkeakoulussa. Ajattelin että olisi mielenkiintoista katsoa voisiko nämä olla jotenkin yhteydessä toisiinsa. Minun olisi kuitenkin pitänyt tarkastella tyytyväisyysaineistoa hieman tarkemmin ennen sen valitsemista, sillä kuten kartasta huomaa, ei valtioiden välillä ole kovin huomattavia eroja tässä suhteessa, jolloin niiden vertailu käy hieman hankalaksi. Kartasta (kuva 2) voi kuitenkin todeta muutamia mielenkiintoisia seikkoja: esimerkiksi Turkissa on koko Euroopan suurin korkeakouluopiskelijaosuus valtion nuorista, mutta asukkaiden tyytyväisyys omaan elämäänsä on koko maanosan alhaisin. Myös Ruotsissa ja Isobritanniassa muuttujilla ei ole selkeää yhteyttä. Muualla Euroopassa voi puolestaan nähdä jonkinlaista yhteyttä näiden kahden muuttujan välillä.

Tämä kurssikerta oli mielestäni oikein mukava lopetus koko kurssille ja minulle jäi koko tieteenalasta oikein kiinnostunut ja innostunut fiilis. Saa nähdä, ehkä eksyn vielä tulevaisuudessa muille geoinformatiikan kursseille jos vaan aikaa löytyy! Kiitos ja ihanaa kevättä! <3

Lähteet:

Pinjan Pikkaraisen blogi. Luettu ja viitattu 5.3.2021 osoitteessa  https://blogs.helsinki.fi/pinjapik/.

One thought on “Seitsemäs ja viimeinen kurssikerta – blogi valmis!”