Kuolevan toiveet ja saattohoito

Vierailin historiallisesti merkittävässä St. Christopher’s-saattohoitokodissa, jonka perusti Dame Cicely Saunders vuonna 1967 Lontoossa. Sairaanhoitajana Saunders suhtautui kriittisesti kuolevien paranemiseen tähtäävän hoidon tyyliin. Hänen vaihtoehtoinen näkemyksensä toteutui St. Christopherissa, jossa toiminta keskittyi yhdistämään hyvän kivunhoidon muuhun fyysiseen, sosiaaliseen, psykologiseen ja hengelliseen hyvinvointiin. Potilaiden ohella huomiota annettiin myös omaisille ja ystäville.

Saunders matkusti ympäri maailmaa kouluttamassa, miten saattohoidon tavoitteena tulisi olla kuolevien tarpeet ja toiveet. Modernin saattohoitoliikkeen aloittanut St. Christopher panostaa edelleen paitsi kuolevien hoitoon myös saattohoitoliikkeen edistämiseen ja kouluttamiseen.

Oma tutkimukseni keskittyy audiovisuaalisen kulttuurin ja saattohoidon yhtymäkohtiin, joten keskustelin heidän tavoistaan hyödyntää taidetta osana hoitoa. Taidelähtöinen työskentely on St. Christopherin ydinosaamista, ja valoisa ja ihastuttava taidepaviljonki keskellä puutarhaa antaa työskentelylle hienot puitteet.

Toisin kuin muihin taidemuotoihin, henkilökunnan suhde elokuviin, videoihin ja kuvaamiseen oli epäröivä. Ulkopuolisten kuvausryhmien motivaatioihin he suhtautuivat varauksella, ja he halusivat suojella potilaitaan mahdollisilta tirkisteleviltä katseilta. Tavallaan tämän ymmärtää, sillä kukin kuvasryhmä tuo mukanaan omat tavoitteensa.

Keskustelin myös ohjaajan kanssa, joka oli kuvannut dokumentin St. Christopherissä ja hän kyseenalaisti tätä suojeluntarvetta. Niin kauan kuin saattohoitoliike painottaa kuolevan toiveita, tulisi hänen mielestään osallistumishalukkuutta kysyä heiltä, ei henkilökunnalta. Tällöin kuoleva saisi itse päättää toimijuudestaan, ilman muiden luomaa suojamuuria.

Nämä eri suunnista nousevat näkökulmat nostavat esille mielenkiintoisen kysymyksen siitä, miten suhtaudumme kuoleviin. Näemmekö heidät suojeltavina kohteina, vai aktiivisina toimijoina, jotka ovat vastuussa omista toiveistaan? Miten näihin kysymyksiin vaikuttavat erilaiset sairaudet, kuten muistisairaudet?