Kuolema valkokankaalla – moraalinen ongelma?

Oma kuolemantutkimukseni on keskittynyt länsimaisiin kulttuureihin, mutta en voinut olla kiinnittämättä huomiota kiinalaisen kuolemankulttuurin erityispiirteisiin vieraillessani Shanghaissa kulttuurintutkimuksen kansainvälisen konferenssin merkeissä. Länsimaissa ja Suomessakin puhumme usein siitä, miten kuolemaa piilotetaan ja siitä ei haluta puhua, mutta Kiinassa tämä näkyi arjessakin. Rakennusten kerrokset oli numeroitu yhdestä kolmeen ja viidestä ylöspäin numeron neljä välttelyn takia. Nelosen ajatellaan tuottavan epäonnea, sillä sanan lausunta muistuttaa liiaksi kuolema-sanan lausumista.

Mediatutkijan näkökulmasta kuoleman välttely korostui, kun iltaisin katselin elokuvia hotellihuoneella. Englanninkielisellä kanavalla tarjonta oli pääasiassa tuttuja kassamagneetteja, mutta hieman leikeltynä. Yllätyksenä tuskin tulee, että kirosanat olivat häivytetty pois kerronnasta, mutta sama oli tehty myös kuolinkohtauksille.

Esimerkiksi Kingsman: Golden Circle -elokuvan (2017) alkuperäinen kohtaus näyttää, miten tappelun päätteeksi pahis tungetaan lihamyllyyn, jonka tuutista pursuaa jauhelihaa. Kiinalaisessa versiossa näytetään, miten pahis nostetaan myllyn yläpuolelle, ja sitten siirrytäänkin seuraavaan kohtaukseen. Kuolema jätetään katsojan päättelykyvyn ja mielikuvituksen varaan.

Asetaistelun tiimellyksessä Kingsman: The Golden Circle -elokuvassa (ruutukaappaus).

Tyyliltään leikkaustapa muistuttaa ennen vuotta 1968 ilmestyneitä Hollywood-elokuvia, jolloin itsesensuuri rajoitti kerrontamuotoja. Valkokankaalla ei saanut kannustaa rikoksiin, joten esim. väkivallan tekoa ei suoraan näytetty. Saatettiin näyttää ase, mutta ei luodin osumista ihmiseen. Sen sijaan kuoleman hetki välitettiin katsojille vaikkapa seuraamusten, kuten hautajaisten kautta. Kiinalainen logiikka tuntui toimivan hyvin samalla tavalla, sillä taistelut ja takaa-ajot sopivat ruutuun, mutta kuolema väkivallan seurauksena oli poissuljettua.

Jo Hollywoodin sensuuriaikoina keskustelu kävi kiivaana siinä, kumpi on moraalisesti parempi ratkaisu. Pitäisikö katsojia suojella kuolemisen ahdistavuudelta, vai olisi kuolema parempi näyttää, jotta väkivallan seuraamuksia ei piilotella?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *