Luonnollinen kuolema fiktioelokuvissa

Elokuvissa kuolema saattaa usein olla yllättävä, traumaattinen, väkivaltainen, jopa fantastinen. Toisinaan tarinoihin mahtuu myös niin sanottuja luonnollisia kuolemia, joissa kuvataan vanhoja tai sairaita ihmisiä. Tutkijat Ryan Niemic ja Stefan Schulenberg ovat kategorisoineet tällaiset kuolintarinat kahteen luokkaan.

Tyypillisimmin heidän mielestään elokuvat esittävät mallina kuoleman hyväksymisen. Elokuvissa, kuten The Bucket List (2007), sairastuneet ihmiset tai heidän omaisensa oppivat ymmärtämään oman kuolevaisuutensa ja hyväksyvät tulevan kohtalonsa.

Toisessa tarinavaihtoehdossa päähenkilöt eivät pysty hyväksymään lähestyvää kuolemaa. He saattavat esimerkiksi etsiä epätoivoisesti parannuskeinoja tai ratkaisuja tilanteeseen (esim. The Fountain, 2006). Tämä saattaa johtaa traagisiin seuraamuksiin, kuten sielun myymiseen paholaiselle. Kykenemättömyys hyväksyä kuolema aiheuttaa usein lisäkärsimystä ja tuskaa henkilöhahmoille.

Vaikkakin nämä juoniratkaisut ovat tunnistettavissa elokuvista, tulisi niiden sisältämään moralisointiin suhtautua kriittisesti. Hyväksyntäkertomukset antavat olettaa, että kuoleman hyväksyntä yhdistyy henkilön henkiseen vahvuuteen ja sankarillisuuteen. Vastaavasti kieltämiskokemukset kielisivät henkisestä heikkoudesta ja huonon kuoleman valinnasta.

Myös Niemicin ja Schulenbergin mukaan elokuvien tulisi suosia hyväksyntäkertomuksia, koska se kannustaa ihmisiä positiivisuuteen kohdattaessa vaiheita elämäntilanteita. Tämän näkemyksen ongelmana on kuitenkin se, että monen ihmisen kohdalla kuoleman läheisyys on vaikea ja tunteellisesti monimutkainen asia. Mikäli kuolevilta ja heidän omaisiltaan hyväksyttäisiin vain positiivisia tunteita ja sankarillista kuoleman hyväksyntää, sulkisimme ulkopuolelle monia todellisia kokemuksia.

Tässä suhteessa olisi syytä tarkastella myös elokuvia toisesta näkökulmasta – onko olemassa muitakin malleja kuin nämä kaksi toisilleen vastakkaista mallia? Onko meillä kertomuksia, jotka rakentaisivat enemmän tilaa monimutkaisille ja ristiriistaisille kokemuksille kuolemisesta?

Viite: Niemiec, Ryan M. & Stefan E. Schulenberg 2011. Understanding Death Attitudes: the Integration of Movies, Positive Psychology, and Meaning Management. Death Studies, 35: 387–407.