Lääketieteelliset dokumentit ja elämän loppuvaihe

Ryhmä sairaalahenkilökuntaa pui ihmissuhteitaan teho-osaston käytävillä, kun paareilla kiidätetään uusi potilas kriittiseen leikkaukseen. Erimielisyydet haudataan hetkeksi, kun tiimi asettuu rooleihinsa ja keskittyy pelastamaan ihmishengen. Saumaton yhteystyö myös lievittää jännitteitä ja kaikki on hetken hyvin sairaalamaailmassa. Kertomusmalli on tuttu monista lääketieteen maailmaan sijoittuvista draamoista, kuten Grey’s Anatomysta (2005-) tai Housesta (2004-2012). Näissä sarjoissa katsoja pääsee kurkistamaan sairaalan kulisseihin muustakin kuin potilaan näkökulmasta.

Lääkäridraamojen lisäksi kulisseihin on kurkistettu dokumentaarisissa elokuvissa ja tositelevisiomaisissa ohjelmissa, kuten Boston Med. (2010) tai Nightwatch (2015). Hyvinkin samankaltaisesti päähenkilöiksi nousevat lääkärit, sairaanhoitotiimit ja tyypillisesti teho-osastot ja dramaattiset traumapotilaiden hoidot.

Harvoin vieraillaan pitkäaikaissairaiden osastoilla, jotka muodostavat merkittävän osan sairaanhoidosta. Sen sijaan korostetaan sankarillista ihmishenkien pelastamista ja lääketieteellisen teknologian mahdollisuuksia. Vaikka ohjelmissa kuvataan myös kuolemia ja traagisia kohtaloita, yleensä nämä kehystetään mahdollisuutena lääkäreille ja lääketieteelle oppia omista virheistään ja vajavaisuuksistaan tulevaisuutta varten. Tällä tavoin lääketieteelliset draamat ja dokumentit usein korostavat medikalisoitumisen mahdollisuuksia.

Kuva: CC / Pixabay.com

Harvoissa kuvauksissa, joissa pureudutaan elämän loppuvaiheen kuvauksiin, teho-osastojen arki ja medikalisaatio näyttäytyvät hyvin erilaisessa valossa. Nämä dokumentit, kuten Frontline: Facing Death (2010), keskittyvät teho-osaston arkeen vakavasti sairaiden osalta. Monet potilaista ovat riippuvaisia hengityskoneista, ja omaisten tehtäväksi jää päättää jatketaanko hoitoa vai otetaanko heidät irti koneista. Omaisille vaikea valinta kulminoituu kysymykseen, estävätkö he elämän mahdollisuuden, jos he lakkauttavat hoitomuodot. Ymmärtäväiset lääkärit yrittävät tuoda esille, miten koneellinen hoito elämän loppuvaiheessa, parannuskeinojen loputtua, voi aiheuttaa lisäkärsimystä ja alentaa elämänlaatua. Heille aggressiiviset hoidot näyttäytyvät usein liiallisena medikalisaationa.

Vaihtoehtona pohditaan kuoleman inhimillistämistä, jossa lääketiedettä hyödynnettäisiin kipujen ja oireiden lievittämiseen. Elämän loppuvaiheeseen paneutuvat lääketieteelliset dokumentit asettuvatkin mielenkiintoiseen suhteeseen muiden lääketieteen tarinoiden kanssa, joissa palliatiivista tai saattohoitoa ei yleensä edes mainita vaihtoehtona, vaan lääkäreiden taidokkuus, teknologia ja lääketeollisuus toimivat ratkaisuina kaikkiin ongelmiin. Siinä missä elämän loppuvaiheen esittäminen elokuvissa ja televisiossa on pienemmässä roolissa, tyypillisimmät lääketieteen sankarikertomukset voivat antaa ihmisille epärealistisia odotuksia kuoleman estämisestä. Myös Facing Death dokumentin lääkärit korostavat, että yksi syy perheiden kohtaamiin vaikeisiin valintoihin liittyy heihin iskostettuihin lupauksiin lääketieteen lähes kaikkivoipaisuudesta. Se, millaisia tarinoita lääketieteestä kerrotaan, vaikuttaakin myös niihin asenteisiin ja odotuksiin, joita meillä on potilaina ja omaisina lääketieteen mahdollisuuksista.