Snabbguide för WebOodi

Det här är en snabbguide för hur du använder WebOodi som student. Det är bra att veta att när WebOodi använder termen undervisningshändelse menas en kurs eller tentamen som hålls vid en specifik tid. Varje kurs motsvaras av en studieperiod, som bl.a. har en ansvarig enhet, en kod och information om examensfordringarna.

  1. Hur börjar och slutar jag använda WebOodi?
  2. Hur kontrollerar och uppdaterar jag mina personuppgifter?
  3. Hur anmäler jag mig till undervisningen?
  4. Var ser jag mina anmälningar?
  5. Var ser jag mina prestationer?
  6. Hur beställer jag ett studieutdrag?
  7. Hur utvärderar jag kurser?
  8. Var ändrar jag WebOodis inställningar?

1 Hur börjar och slutar jag använda WebOodi?

Du behöver inte skaffa ett separat användarnamn och lösenord för WebOodi, utan du kan använda ditt användarnamn vid universitetet så länge som det är i kraft. Om du stöter på tekniska problem med WebOodi kan du anmäla det till Weboodi-palaute@helsinki.fi.

Inloggning: Klicka på knappen “Logga in”, som du hittar på det blå bandet i övre kanten av fönstret när du öppnar WebOodi. Mata in ditt användarnamn och ditt lösenord i de korrekta fälten och klicka på Logga in/Login. När du loggat in ser du din s.k. personliga startsida, och under det blå bandet hittar du huvudmenyn där du ser vilka funktioner som är tillgängliga för dig.

Utloggning: För musen över ditt namn på det blå bandet i övre kanten av fönstret. Välj Logga ut i rullgardinsmenyn som öppnas.

OBS! Du behöver inte logga in för att bläddra i studiehandböckerna eller söka efter undervisning eller information om studieperioder, det kan man göra fritt utan användarnamn.

2 Hur kontrollerar och uppdaterar jag mina personuppgifter?

Som student måste du själv se till att din adress, ditt telefonnummer, din hemsida, din hemort och dina överlåtelseuppgifter är uppdaterade. Universitetets bibliotek och SHVS har egna register, så kom ihåg att meddela adressändringar separat till dem!

Du kan ändra dina uppgifter i fliken Personuppgifter, som du hittar i rullgardinsmenyn när du för musen över ditt namn på det blå bandet i övre kanten av fönstret. Gör ändringarna genom att klicka på knappen Ändra under uppgiften du vill redigera, och sedan Spara när du ändrat uppgiften. Det finns en del personuppgifter som du inte själv kan ändra via WebOodi. Om du noterar fel eller något som behöver ändras i dessa uppgifter, kontakta Studentservicen (Länk till Studentservicens sidor).

3 Hur anmäler jag mig till undervisningen?

Välj Studieutbud i huvudmenyn, och sedan Sök. Du kan söka undervisning enligt namn, delar av namn, kod, delar av kod, typ, ansvarig enhet, studiehandbok, tidpunkt eller undervisningsspråk. När du skrivit in dina sökvillkor, klicka på Sök. Under sökvillkoren ser du en lista över undervisning som hittats med dessa sökvillkor. Klicka på knappen Anmäl dig vid den undervisning du vill anmäla dig till. När informationen om undervisningen öppnas ser du ett kryss i rutan Anm. Svara vid behov på tilläggsfrågorna och bekräfta slutligen din anmälan genom att klicka på Spara. Programmet meddelar om anmälan lyckats eller misslyckats.

Snabbguide för WebOodi

Det här är en snabbguide för hur du använder WebOodi som student. Det är bra att veta att när WebOodi använder termen undervisningshändelse menas en kurs eller tentamen som hålls vid en specifik tid. Varje kurs motsvaras av en studieperiod, som bl.a. har en ansvarig enhet, en kod och information om examensfordringarna.

  1. Hur börjar och slutar jag använda WebOodi?
  2. Hur kontrollerar och uppdaterar jag mina personuppgifter?
  3. Hur anmäler jag mig till undervisningen?
  4. Var ser jag mina anmälningar?
  5. Var ser jag mina prestationer?
  6. Hur beställer jag ett studieutdrag?
  7. Hur utvärderar jag kurser?
  8. Var ändrar jag WebOodis inställningar?

1 Hur börjar och slutar jag använda WebOodi?

Du behöver inte skaffa ett separat användarnamn och lösenord för WebOodi, utan du kan använda ditt användarnamn vid universitetet så länge som det är i kraft. Om du stöter på tekniska problem med WebOodi kan du anmäla det till Weboodi-palaute@helsinki.fi.

Inloggning: Klicka på knappen “Logga in”, som du hittar på det blå bandet i övre kanten av fönstret när du öppnar WebOodi. Mata in ditt användarnamn och ditt lösenord i de korrekta fälten och klicka på Logga in/Login. När du loggat in ser du din s.k. personliga startsida, och under det blå bandet hittar du huvudmenyn där du ser vilka funktioner som är tillgängliga för dig.

Utloggning: För musen över ditt namn på det blå bandet i övre kanten av fönstret. Välj Logga ut i rullgardinsmenyn som öppnas.

OBS! Du behöver inte logga in för att bläddra i studiehandböckerna eller söka efter undervisning eller information om studieperioder, det kan man göra fritt utan användarnamn.

2 Hur kontrollerar och uppdaterar jag mina personuppgifter?

Som student måste du själv se till att din adress, ditt telefonnummer, din hemsida, din hemort och dina överlåtelseuppgifter är uppdaterade. Universitetets bibliotek och SHVS har egna register, så kom ihåg att meddela adressändringar separat till dem!

Du kan ändra dina uppgifter i fliken Personuppgifter, som du hittar i rullgardinsmenyn när du för musen över ditt namn på det blå bandet i övre kanten av fönstret. Gör ändringarna genom att klicka på knappen Ändra under uppgiften du vill redigera, och sedan Spara när du ändrat uppgiften. Det finns en del personuppgifter som du inte själv kan ändra via WebOodi. Om du noterar fel eller något som behöver ändras i dessa uppgifter, kontakta Studentservicen (Länk till Studentservicens sidor).

3 Hur anmäler jag mig till undervisningen?

Välj Studieutbud i huvudmenyn, och sedan Sök. Du kan söka undervisning enligt namn, delar av namn, kod, delar av kod, typ, ansvarig enhet, studiehandbok, tidpunkt eller undervisningsspråk. När du skrivit in dina sökvillkor, klicka på Sök. Under sökvillkoren ser du en lista över undervisning som hittats med dessa sökvillkor. Klicka på knappen Anmäl dig vid den undervisning du vill anmäla dig till. När informationen om undervisningen öppnas ser du ett kryss i rutan Anm. Svara vid behov på tilläggsfrågorna och bekräfta slutligen din anmälan genom att klicka på Spara. Programmet meddelar om anmälan lyckats eller misslyckats.