Usein kysytyt kysymykset

Winoodia käynnistettäessä etätyöpöydän kautta saan ilmoituksen “This programme is blocked by group policy. Contact your administrator”

Etätyöpöydän käynnistymisen yhteydessä kaikki käyttöoikeudet eivät ole ehtineet kunnolla latautua. Virheilmoituksesta pääsee eroon, kun kirjautuu kokonaan ulos etätyöpöydältä (käynnistä valikosta log off tai ylävalikosta disconnect and log off), ja kirjautuu n. 10s jälkeen uudelleen HY-OODI -kuvakkeen kautta. Uuden etätyöpöytä-yhteyden myötä sovelluksen pitäisi aueta normaalisti, kun käyttöoikeudet WinOodiin latautuvat uudelleen.

Miksi opiskelijat eivät löydä opetustapahtumaa WebOodista?

Opetustapahtuman tila on suunniteltu, näkyy opiskelijalle -valinta on Ei tai Opetustapahtumahierarkian julkisuus -valinta on Ei.  Korjaa tiedot opetustapahtuman muokkaus-näytöllä. HUOM! Opetustapahtuma löytyy hakemalla opiskelijoille vasta yön jälkeen. Oppaassa ja opintokohteen tietojen alla opetustapahtuma tulee näkyviin heti.

Opetustapahtuma on julkaistu tänään ja löytyy siis tänään vain opinto-oppaan ja opintojakson kautta, yön jälkeen myös haulla.

 

Miksi opiskelijat eivät pääse ilmoittautumaan opetustapahtumalle WebOodissa?

Ilmoittautumisaikaa ei ole määritelty.

WebOodin opetustapahtumaan on esim. kopioinnin yhteydessä jäänyt edellisen vuoden päivämäärä, jonka vuoksi opinto-oikeuteen liittyvä hylkäyksen syy estää opiskelijan ilmoittautumisen.

Jokin päällä oleva hylkäyksen syy estää ilmoittautumisen.

Ilmoittautumistiedoissa on päällä Ilmoittautuminen estetty -täppä.

 

Miksi hops ohjattavani eivät voi lähettää hopsiaan minulle tarkistettavaksi?

Sinulla on tarkastusoikeudet liian alhaiselle organisaatiotasolle: tarkista, että tarkastusoikeus on samalla (tai korkeammalla) tasolla kuin mihin hopsin pohjana oleva tutkintorakenne on luotu.

Opiskelija on toisen ohjaajan hops ryhmässä, joten vanha ohjaaja näkyy ainoana vaihtoehtona opiskelijalle

Tutkintorakenteessa ei ole valittuna kohta “Voidaan lähettää tarkastettavaksi”

 

Miksi en pääse katsomaan tietyn kurssin palautetta?

Tarkista, että palautteen katseluoikeudet ovat samalla tai ylemmällä organisaatiotasolla kuin mikä on opetustapahtuman vastuuorganisaatio, jonka palautetta haluat katsella. Huomaa, että opintokohteella voi olla eri vastuuyksikkö kuin opetustapahtumalla, jos opintokohteen vastuuta on muutettu opetustapahtuman luonnin jälkeen.

Sinulla ei ole riittävän laajoja oikeuksia katsella muuta kuin omaa palautettasi, tarvittaessa oikeuksia voi hakea Herossa. Selvitä, tarvitsetko laajemmat oikeudet.

Palauteaika ei ole vielä päättynyt.

 

Miksi opinto-oppaalla ei näy jokin kokonaisuus tai kurssin osat?

Kokonaisuutta tai sisältyvyyttä ei ole kopioitu uudelle aikavälille. Kokonaisuudet pääset päivittämään WebOodissa Tutkintorakenteet-kohdassa valitsemalla oikean vastuuyksikön ja Kokonaisuudet-välilehden. Haluttujen kokonaisuuksien kohdalta valitse Muokkaa ja sitten Kopioi uudelle aikavälille ja päivämäärät alkamaan lukuvuoden alusta 21.12.2112 asti. Saman päivityksen voit tehdä myös muokkaamalla opintokohteen alempia opintokohteita.

 

Miksi opintosuoritus näkyy Opiskelijan opinnoissa, muttei suoritusotteella?

Opinnon tiedoissa ei ole ruksia kohdassa Tulostetaan opintosuoritusotteelle (Opiskelijan opinnot -näytöllä Suor.otteelle Tul.)

Opintokohde ei ole ollut voimassa kirjattuna suorituspäivämääränä. Korjaa joko kohteen voimassaoloa tai suorituspäivämäärää.

 

Miksi ulkomaalainen opettaja ei pääse kirjautumaan WebOodiin?

Opettajalla on käyttäjätiedoissa ja Oodissa eri hetun loppuosa. Ota yhteyttä Opiskelijarekisteriin (oodi-tuki@helsinki.fi), jossa hetu korjataan Oodiin.

 

Olen samaan aikaan sekä opiskelija että yliopiston henkilökuntaa. Miksi en pääse ilmoittautumaan kurssille, vaan ilmoittautumispainike on harmaa? Myös Näytä opintojakson tiedot -painike näkyy harmaana.

Varmista, että olet hakenut kurssin opiskelijan näytöllä, eli joko vasemman valikon yläreunasta löytyvien linkkien Haku tai Opinto-oppaat kautta. Yliopiston henkilökunta pääsee tarkastelemaan (ja tarvittaessa muokkaamaan) kursseja myös Opinto-opas -otsikon alta löytyvien linkkien kautta, mutta kursseille ilmoittautuminen ei ole tätä kautta mahdollista.

 

Miksi kirjautuminen WinOodiin kestää kauan?

Olet sulkenut VmWaren väärin. Kun VmWaresta kirjaudutaan ulos, se on tehtävä yläpalkissa olevasta kohdasta “Options” ja sieltä on valittava “Disconnect and log off”. Jos painetaan pelkkää yläkulman ruksia jää sessio päälle pitkäksikin aikaa ja hidastaa seuraavalla kerralla kirjautumista.

 

Miksi en saa vaihdettua WinOodi -salasanaa?

Yrität vaihtaa salasanaa WinOodissa. Sinun tulisi vaihtaa salasana salasananvaihtolomakkeella.