Piirtämisen perusteet ja objektien ominaisuudet

Työskentely vektorigrafiikkaohjelmien kanssa tapahtuu ohjelmasta riippumatta useimmiten samalla perusperiaatteella: ohjelmasta löytyy työkalurivejä ja paletteja, joista valitaan käyttöön soveltuvat työkalut, ja itse “piirtäminen” tapahtuu ohjelmassa näkyvälle piirtoalustalle.

Alla olevasta kuvasta näet Corel Draw -ohjelman tyhjän työskentelytilan:

  • Vasen laita: piirtämisessä käytetyt työkalut, mm. viiva-, ympyrä- ja suorakulmiotyökalut
  • Ylälaita: työkalujen asetukset, mm. viivojen paksuuden asettaminen
  • Oikea laita: väripaletti.


Suurenna kuva

Uuden piirroksen aloittaminen

Käynnistettyäsi CorelDraw-ohjelman näytöllä on käyttöäsi varten tyhjä arkki. Voit piirtää siihen eri kuvioita eli objekteja saman tien. Tutustu kuitenkin ennen piirtämisen aloittamista ohjelman työkaluihin.

Työkalut

Piirtäminen tapahtuu valitsemalla ohjelmaikkunan vasemman reunan työkaluryhmästä haluamasi työkalu (ks. seuraava kuva).

Työkalujen käyttötarkoitukset:

  • Pick Tool: objektin valitseminen
  • Shape Tool: objektin muodon muuttaminen
  • Crop Tool: objektin rajaaminen
  • Zoom Tool: piirroksen lähentäminen ja loitontaminen näytöllä
  • Freehand Tool: vapaasti piirrettävä viiva
  • Smart Fill Tool: eräs täyttötyökalu
  • Rectangle Tool: nelikulmion piirtäminen
  • Ellipse Tool: ellipsin piirtäminen
  • Polygon Tool: monikulmion piirtäminen
  • Basic Shapes: kokoelma valmiita piirroskuvia
  • Text Tool: tekstin kirjoittaminen
  • Interactive Blend Tool: mm. läpinäkyvyyden säätö
  • Eyedropper Tool: väri- ym. asetusten kopiointi objektista toiseen objektiin
  • Outline Tool: objektin reunaviivan määrittäminen
  • Fill Tool: objektin sisällön (mm. täyttöväri ja -kuvio) määrittäminen
  • Interactive Fill Tool:  kokoelma erilaisia täyttötyökaluja.

Jos katsot yllä esiteltyä työkalupalkkia tarkkaan, näet usean työkalun oikeassa alareunassa pienen kolmion. Kyseistä kolmiota klikkaamalla saat esiin lisää kyseisen työkalun käyttöön liittyviä valintoja. Alla esimerkki:

Piirtäminen valitulla työkalulla

Valittuasi tarkoitukseesi soveltuvan työkalun siirry piirtoalueelle (arkille), ja paina hiiren ykköspainike alas siinä kohdassa, josta haluat aloittaa piirtämisen. Vedä hiirtä tämän jälkeen haluamaasi suuntaan niin kauan, että piirrettävä objekti on haluamasi kokoinen ja muotoinen. Kun objekti on toivomasi kokoinen, vapauta hiiren painike. Nyt objekti on valmis.

Objektien perusominaisuudet

Vektorigraafinen piirros koostuu useista eri objekteista. Hiiren avulla voit muuttaa objektien eri ominaisuuksia. Tärkeimmät objektien ominaisuudet ovat:

  • paikka
  • koko
  • reunaviivan väri ja koko
  • sisällön väri
  • asettuminen suhteessa toisiin objekteihin.

Objektin paikka ja objektin siirtäminen

Voit siirtää objektia muun muassa seuraavalla tavalla:

  1. Valitse objekti klikkaamalla sitä kerran hiiren ykköspainikkeella.
  2. Ohjelma tuo näkyviin objektin keskellä olevan,  “x”:llä merkityn siirtokahvan. Tartu siirtokahvaan hiirellä ja vedä objekti haluamaasi paikkaan.
  3. Jos haluat varmistua siitä, että siirto tapahtuu tasan vaaka- tai pystysuunnassa, siirrä objektia hiiren sijaan näppäimistöstä löytyvien nuolinäppäinten avulla.

Objektin koko ja koon muuttaminen

Voit muuttaa objektin kokoa mm. seuraavalla tavalla:

  1. Valitse haluamasi objekti klikkaamalla sitä hiiren ykköspainikkeella.
  2. Ohjelma tuo näkyviin mustat, objektin kulmissa ja sivuissa olevat koonmuuttokahvat. Pienentääksesi objektia vedä objektin jonkin kulman muuttokahvaa objektin keskipistettä kohti. Suurentaaksesi objektia vedä jonkin kulman kahvaa objektin keskipisteestä ulospäin.pic_4453_1.gif
  3. Huomaa, että objektin kuvasuhde muuttuu, jos muutat objektin kokoa tarttumalla objektin sivuissa oleviin neliöihin! Varminta on siis käyttää objektin kulmissa olevia neliöitä sivussa olevien neliöiden sijaan.

Jos pidät näppäimistön Shift-näppäintä alhaalla määrittäessäsi hiirellä objektin kokoa, objektin koko muuttuu siten, että objektin paikka piirrosalueella ei muutu.

Objektin reunaviivan väri ja koko

Objektilla on vektorigraafisissa ohjelmissa yleensä reunaviiva, jonka väri, paksuus ja muoto ovat käyttäjän itse määritettävissä.

Reunaviivan värin määritys onnistuu seuraavalla tavalla:

  1. Valitse objekti, jonka reunaviivaa haluat muuttaa.
  2. Klikkaa haluamaasi väriä väripaletissa hiiren ykköspainikkeella.

Objektin täyttöväri ja -kuvio

Objekti voi olla sisällön osalta määrittämätön, mutta voit halutessasi määrittää objektille myös täyttövärin ja täyttökuvion.

Täyttövärin määritys onnistuu seuraavalla tavalla:

  1. Valitse objekti, jonka täyttöväriä haluat muuttaa
  2. Klikkaa haluamaasi väriä väripaletissa hiiren kakkospainikkeella.

Täyttökuvion määritys onnistuu seuraavalla tavalla:

  1. Valitse objekti, jolle haluat määrittää täyttökuvion
  2. Klikkaa työkalupalkista alla olevan kuvan mukaista Pattern Fill Dialog -painiketta:

Avautuneessa ikkunassa voit määrittää objektille haluamasi täyttöasetukset (ks. seuraava kuva):