Tulostusongelmien ratkaiseminen

Jos jokin työ jumiutuu tulostimessa, myös tulostusjonon eteneminen keskeytyy. Tämän vuoksi tulostusongelmaan törmätessäsi sinun ei tule antaa tulostuskäskyä uudelleen, vaan korjata tulostusongelma. Yleisiä tulostusongelmia ovat mm.:

  • tulostin tai tulostinjono ei ole päällä tai “linjalla”: aseta tulostin päälle tai ns. Online-tilaan tulostinlaitteen käyttöpainikkeista.
  • väärä tulostin tai tulostinjono: yrität tulostaa väärään paikkaan. Jos käytät omaa tietokonetta, aseta toivomasi tulostin oletustulostimeksi.
  • tulosteiden eteneminen tulostusjonossa on keskeytynyt: tarkista tulostusjonosta töiden tila ja jatka keskeytynyttä työtä (ohjeet myöhemmin tällä sivulla).
  • paperitukos tulostimessa: korjaa ongelma avaamalla tulostin ja poistamalla tukos. Jatka tulostamista tulostinlaitteen päällä olevalla Continue (Jatka) – tms. painikkeella. Jos työskentelet jossakin Helsingin yliopiston tietotekniikkatilassa, ota yhteys henkilökuntaan.
  • paperi on loppu: lisää tulostimeen paperia ja jatka tulostusta.
  • muste on loppu: vaihda mustesäiliö uuteen ja jatka tulostusta. Jos työskentelet jossakin Helsingin yliopiston tietotekniikkatilassa, ota yhteys henkilökuntaan.
  • tulostaessa on valittu väärä tulostuspaperin koko: peruuta väärällä paperikoolla (esimerkiksi Letter-koko) aloitettu tulostustyö, määritä paperikoko oikeaksi (esimerkiksi A4) käyttämästäsi sovelluksesta käsin ja aloita tulostus uudelleen.

Tulostusjonossa olevien tulostustöiden jatkaminen ongelmatilanteen jälkeen sekä jonossa olevien, ei-toivottujen töiden peruuttaminen ovat siis erittäin tärkeitä taitoja! Esimerkiksi Windows-käyttöjärjestelmässä pääset käsittelemään tulostusjonoa seuraavasti:

  1. Valitse käynnistysvalikosta Settings (Asetukset) – Devices (Laitteet).
  2. Klikkaa sitten tulostimen nimeä ja Open queue (Avaa jono) -painiketta.
  3. Kaksoisklikkaa avautuneessa ikkunassa tulostinta, jonka tietoja haluat tarkastella.
  4. Saat näkyviin tulostusjonon. Valitse jonosta se tulostustyö, jota haluat jatkaa tai jonka haluat poistaa tulostusjonosta
  5. Jatkaaksesi tulostustyötä, klikkaa tulostustyötä hiiren kakkospainikkeella ja valitse Restart (Jatka) -valinta. Poistaaksesi työn, anna edellä kuvatussa kohdassa Cancel (Peruuta)-käsky (ks. seuraava kuva).

Monen käyttäjän ympäristössä voit peruuttaa tulostusjonosta ainoastaan omat työsi. Tulostusjonon Owner (Omistaja) -kohdasta näet, kenen tiedosto on aiheuttanut mahdollisen tulostusjonon kertymisen. Osalla verkkotulostimista tulostusjono menee suoraan tulostimen sisäiselle palvelimelle, josta voit poistaa työn käyttämällä tulostimen omaa näyttöä. Jos työsi on jo siirtynyt tulostusjonosta tulostimen muistiin, täytyy peruutus tehdä itse tulostimen Cancel (Peruuta) tms. -painikkeella, etkä tässä tapauksessa välttämättä enää ehdi estää asiakirjan tulostumista ainakin osittain.

Tulostin saattaa suoltaa kymmeniä tyhjiä sivuja tai silkkaa siansaksaa ellet kiinnitä huomiota asetuksiisi. Yliopistolla tulostaessasi nämäkin sivut vähenevät tulostussaldostasi! Tulostusasetusten huolellinen tarkistaminen on siksi ensiarvoisen tärkeää. Tietotekniikkatiloissa työskennellessäsi ota aina yhteys henkilökuntaan tulostusongelmien ilmetessä. Helpdeskin yhteystiedot löydät oheisesta linkistä.

Sinun on syytä tuntea yleisimmät tulostinlaitteen näytön virheilmoitukset. Näitä ovat mm.:

  • LETTER: yrität tulostaa Letter-koon paperia eri paperikoolle.
  • TRAY EMPTY: paperikaukalo on tyhjä.
  • PAPER JAM: paperi on jumiutunut tulostimeen.
  • TONER LOW: muste vähissä.