1.1 Tietokoneen käyttö

Useimmat meistä viettävät suuren osan päivästään puhelimen, kannettavan tai pöytätietokoneen ääressä koulussa, töissä ja vapaa-ajalla. Myös käyttämistämme televisioista, mikroaaltouuneista ja pesukoneista löytyy kaikista niiden toimintaa ohjaava prosessori. Vaikka sitä ei välttämättä usein ajattele, elämämme on täysin kietoutunut tietotekniikan ympärille.

Tietokoneen perustoiminnan ja siihen liittyvien laitteiden tunteminen helpottaa sen kanssa työskentelyä. Laitteiston lisäksi tietokoneessa tarvitaan erilaisia ohjelmia, joista tärkein on tietokoneen käyttöjärjestelmä (esimerkiksi Microsoftin Windowsin eri versiot sekä Linuxin Ubuntu ja Applen MacOS). Ilman käyttöjärjestelmää tietokonetta ei voi käyttää. Tässä luvussa käsitellään tietokoneen toiminnan kannalta tärkeimpiä laitteita ja ohjelmistoja.