Liitännät ja yhteydet

Nykyaikaisissa tietokoneissa keskeisimmät liitäntätyypit ovat lähes samat. Pöytä- ja kannettavien tietokoneiden sekä erilaisten mobiililaitteiden välillä on toki hieman eroja, mutta kaikista löytyy yleensä ainakin seuraavat liitännät. Lisäksi uutta tietokonetta hankkiessasi sinun on tärkeää tietää, että saat kytkettyä siihen tarvitsemasi laitteet.

Virtaliitäntä

Verkkovirtaliitäntä sijaitsee yleensä tietokoneen kyljessä tai (etenkin pöytäkoneissa) takana.

Näyttöliitäntä

Näyttöliitäntä löytyy yleensä koneen takaa tai sivulta. Liitäntöjä on pääsääntöisesti kahta erilaista, joten jos olet kytkemässä näyttöä koneeseesi, varmista että liitännät sopivat. Sopivalla sovittimella (eli adapterilla) saat toki useimmat eripariset kytkennät hoidettua, mutta niistä joutuu maksamaan erikseen.

HDMI-liitäntä (suorakulmion muotoinen, lovet molemmissa alareunoissa) ja Displayport-liitäntä (suorakulmion muotoinen, vasemmassa alakulmassa lovi)

Joissain tietokoneissa on HDMI (High Definition Multimedia Interface) -liitäntä (vasemmalla), jolla koneeseen voi liittää esimerkiksi Blu-ray-soittimen, stereovahvistimen tai yleisimmin näytön. HDMI mahdollistaa kuvan ja äänen siirron yhdistettyjen laitteiden välillä.

Useissa tietokoneissa on HDMI:n kanssa kilpaileva Displayport-liitäntä (oikealla), johon voi myös liittää esimerkiksi tietokoneen näytön, videotykin tai stereovahvistimen.

Lähiverkkoliitäntä

Ethernet- eli verkkoliitäntä (suorakulmion muotoinen, yläreunassa lovi liittimen lukitukseen) ja liitin (suorakulmion muotoinen liitin, jonka toisella pitkällä sivulla on lukitusvipu).

Jos haluat kytkeä koneesi kaapelilla internetiin, tarvitset LAN (Local Area Network) -liitäntää ja johtoa. Lähiverkkoliitännän sekä siihen liitettävän kaapelin tunnistat helposti niiden muodosta. Kevyemmissä kannettavissa ja mobiililaitteissa verkkoliitäntää ei usein ole, vaan verkkoa käytetään vain langattomasti.

USB-liitäntä

USB-liitäntä (suorakulmion muotoinen, suhteellisen litteä) ja -liitin (suorakulmion muotoinen, liittimen sisäpuolella toisella pitkällä sivulla tyhjää).

USB-liitäntään voidaan liittää erilaisia laitteita kuten hiiri, näppäimistö, digikamera, USB-muistitikku tai skanneri. USB-liitännästä on useita eri versioita. USB-liitäntöjen kautta voi myös ladata virtaa tietokoneesta erilaisten laitteiden akkuihin.

Kuvassa näet kaksi tavallista suorakaiteen mallista USB-A -liitäntää sekä niihin sopivan liittimen.

Puhelimissa, kameroissa ja muissa kannettavissa laitteissa pitkään yleisin on ollut pieni micro-USB.

USB-C-liitin. Elliptisen muotoinen, todella litteä.Uudempi USB-C -liitin (kuva oikealla Wikimedia Commonsista, tekijä Bandideux) on yleistymässä kaikkialla.

Liitännän tunnistaa pienestä koosta, pyöreämmästä muodosta ja siitä, että sen voi kytkeä miten päin tahansa.

Applen Lightning-liitin, jonka toisessa päässä on USB-liitin.Applen tuotteissa yleisen Lightning-liittimen (kuvassa johdon vasemmassa päässä) voi yhdistää USB-liitäntään (johdon oikeassa päässä) sovittimen tai erillisen johdon avulla, jossa on oikeanlaiset liittimet.

Ääniliitännät

Monet tietokonekäyttöön suunnitellut kuulokkeet kytketään kiinni USB-liitännän avulla (ks. edellä).

Monissa laitteissa on kuitenkin yksi tai useampia erillisiä ”oikeita” ääniliitäntöjä 3,5 millimetrin pyöreällä liittimellä.

3,5 millimetrin pyöreä ääniliitin, jonka vieressä on kuulokkeiden kuva.Mobiililaitteissa sekä muutaman vuoden ikäisissä ja sitä uudemmissa kannettavissa yksi ja sama ääniliitäntä voi kuljettaa ääntä sekä sisään että ulos tietokoneesta esimerkiksi mikrofonilla varustettuihin kuulokkeisiin. Kuvassa oikealla Macin ääniliitäntä, joka on tällainen yhdistelmäliitäntä (siitä huolimatta, että vieressä on vain kuulokesymboli).

3,5 millimetrin vanhat värikoodatut kuulokeliitäntä, sisäänmeno ja mikrofoniliitäntä sekä liittimiä. Vanhoissa liittimissä on kohokuviona joko kuulokkeiden tai mikrofonin kuvio.

Vanhemmissa koneissa ja pöytäkoneissa ääniliitännät voivat olla erillisiä. Nämä on merkitty tietokoneeseen usein värikoodein ja symbolein. Vanhoissa koneissa liitäntöjä voi olla kaksi tai jopa kolme: ääni ulos (vihreä nuoli ulos -symboli tai kuulokesymboli), ääni sisään (sininen nuoli sisään -symboli) ja mikrofoni (punainen mikrofonisymboli).

Muut liitännät

Joissain kannettavissa tietokoneissa on myös laajennuskorttipaikkoja. ExpressCard -paikkaan (EC) voidaan liittää monia lisälaitteita, ja Secure Digital (SD) -paikkaan voidaan asettaa esimerkiksi kameran SD- tai MicroSD-muistikortti digikuvien nopeaa siirtoa varten.

Langattomat yhteydet

Pöytäkoneita lukuun ottamatta kaikilla nykyaikaisilla laitteilla pystyy ottamaan yhteyden langattomiin verkkoihin. Langattomia liittymistapoja edustavat mm:

• Langattomat verkot: Langattoman verkon eli WLANin (Wireless local area network) avulla voit yhdistää oman tietokoneesi kotona tai vaikkapa yliopistolla langattomaan verkkoon Eduroamiin (lue lisää langattomista verkoista yliopistolla). WLAN-verkon toimintasäde on yleensä muutamista kymmenistä muutamiin satoihin metreihin.
  • Bluetooth: Bluetoothin avulla voit luoda lyhyen kantaman verkon esimerkiksi tietokoneen ja kännykän tai vaikkapa langattomien kuulokkeiden välille. Tällöin voit mm. siirtää tietoja koneelta puhelimeen – tai päin vastoin. Bluetooth-yhteyden käyttö vaatii Bluetooth-tuen kummastakin laitteesta ja sen kantama on enimmillään muutamia metrejä. Kytke yhdistettävästä laitteesta Bluetooth-yhteys päälle, niin saat siihen yhteyden.

Jos sinulla on ongelmia oman tietokoneesi lähiverkon tai langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit tarkistaa niiden tilan seuraavasti:

• Windows: Napsauta ruudun oikean alakulman ilmaisinalueelta löytyvää verkkoyhteydet näyttävää kuvaketta (ks. esimerkkikuva yllä). Tällöin näet tietokoneesi verkkoyhteysvaihtoehdot sekä niiden käytön tilan. Jos kuvaketta ei näy, napsauta kolmionmuotoista Show hidden icons (Näytä piilotetut kuvakkeet) -painiketta samalla alueella.