Luvun 1.3 harjoitukset

HARJOITUS 1 – Internetin rakenne ja osoitteistus

1. Mitä internetiin liittyvää asiaa kuvaa esimerkiksi 128.214.205.16 -merkkijono?
  2. Mitä tarkoitetaan DNS-osoitteella ja mitä hyötyä DNS-osoitteesta on sinulle?
  3. Mihin tarkoitukseen internet on alun perin kehitetty?
  4. Kuka omistaa Internetin?
  5. Mihin verkkosivut on tallennettu?
  6. Mikä on www-palvelin?

HARJOITUS 2 – Internetin yleisimpiä palveluita

1. Mikä on www?
  2. Miten sähköpostiviesti ”osaa” tulla oikealle henkilölle?

HARJOITUS 3  Internetin etiketti

1. Miksi sinun on oltava erittäin huolellinen julkaistessasi materiaalia internetiin?
  2. Mitä Helsingin yliopiston tietoverkon säännöt sanovat vertaisverkko- eli P2P-ohjelmilla tapahtuvasta, tekijänoikeuksilla suojattujen tiedostojen lataamisesta ja levittämisestä?

HARJOITUS 4 – Selaimen perustoiminnot

1. Mitä http://-alku ilmaisee selaimeen kirjoitetussa osoitteessa?
  2. Kun siirryt verkkosivulta toiselle, sinun kannattaa varsin usein avata verkkosivulla olevat linkit uusiin ikkunoihin. Kokeile avata seuraavat sivut kukin omaan ikkunaansa:
    www.helsinki.fi
    www.reittiopas.fi
    www.helmet.fi
  3. Muistathan, että voit avata sivuja myös uusille välilehdille kokonaan uuden selainikkunan sijaan. Avaa itsellesi auki olevaan selainikkunaan uusi välilehti (New tab) ja hae jokin haluamasi verkkosivu. Palaa sitten sille välilehdelle, jolla olit tätä ennen.
  4. Tutustu Helsingin yliopiston videoihin osoitteessa https://www.helsinki.fi/unitube. Avaa video sinua kiinnostavasta aihepiiristä.

HARJOITUS 5 – Kirjanmerkit ja sivuhistoria

1. Mitä tarkoitetaan selaimen sivuhistorialla?
  2. Jos sinulla on oma tietokone, tee selaimeesi kirjanmerkit seuraavista kohteista:
    a) HY:n kirjaston pääsivu
    b) Opiskelu-palvelu (https://studies.helsinki.fi/etusivu)
  3. Tee kirjanmerkkejäsi varten Opiskelu– ja Vapaa-aika -kansiot. Siirrä yliopistoon liittyvät kirjanmerkit Opiskelu- ja harrastusaiheiset kirjanmerkit Vapaa-aika-kansioon.

HARJOITUS 6 – Selaimen käytön yksityisyys

1. Tarkista, mitä tietoja löytyy selainohjelmasi historiapalkista. Tyhjennä tämän jälkeen selaimen sivuhistoria.
  2. Pyyhi selaimeen tallennetut lomaketiedot selaimen muistista.
  3. Poista selaimeen tallennetut salasanat. Jos teet tätä harjoitusta omalla kotitietokoneessasi, ei sinun tarvitse tehdä tätä toimintoa, jos olet tarkoituksellisesti tallentanut salasanoja (sama koskee seuraavia tehtäviä).
  4. Poista selaimeen tallentuneet evästeet.
  5. Tyhjennä selaimen välimuisti eli cache.

VASTAUKSET

HARJOITUS 1 – Internetin rakenne ja osoitteistus

1. Kyseinen numerosarja on erään www-palvelimen IP-osoite.
  2. DNS-osoite on verkkotunnusjärjestelmä, joka mahdollistaa selkokielisten ja helposti muistettavien osoitteiden käytön internetissä.
  3. Yhdysvaltain sotilashallinnon tarpeisiin.
  4. Ei kukaan.
  5. Eri palvelimille ympäri maailmaa.
  6. Palvelin, jolle verkkosivut on tallennettu.

HARJOITUS 2 – Internetin yleisimmät palvelut

1. Eräs internetin käytetyimmistä palveluista, jonka avulla voit mm. selata verkkosivuja.
  2. Yksilöllisen sähköpostiosoitteen perusteella.

HARJOITUS 3  Internetin etiketti

1. Internetissä on usein täysin mahdotonta saada kerran julkaistua tietoa pois verkosta.
  2. Vertaisverkko-ohjelmien käyttö tekijänoikeudella suojattujen materiaalien lataamiseen ja edelleenlevittämiseen on ehdottomasti kielletty!

HARJOITUS 4 – Selaimen perustoiminnot

1. Käytetyn yhteyskäytännön eli protokollan.

HARJOITUS 5  – Kirjanmerkit ja sivuhistoria

1. Sivuhistoria tarkoittaa selaimen ylläpitämää listaa selailemistasi sivuista. Sivuhistorian avulla voit siirtyä aiemmin selailemiisi verkko-osoitteisiin, vaikket olisikaan merkinnyt em. osoitteita selaimeen kirjanmerkeiksi.