Käyttölupa

Kun aloitat opinnot, allekirjoitat sitoumuksen, jolla suostut käyttämään yliopiston tietoteknisiä laitteita annettujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti. Tämä on helpointa tehdä verkossa sähköisten käyttölupien aktivointipalvelussa. Tämän jälkeen näet käyttölupasi koosteena, josta käyvät ilmi sinulle myönnettyjen valtuuksien yksityiskohdat (esimerkiksi käyttäjätunnuksesi).

Käyttäjätunnukseen liittyviin velvollisuuksiin kaikilla tutkinto-opiskelijoilla kuuluu myös Yliopistolaisen tietoturvatesti. Vuosittain tehtävä testi otettiin käyttöön helmikuussa 2022. Lue lisää testin suoritusohjeista Opiskelu-palvelusta.

Huomaa, että voit käyttää sähköistä aktivointipalvelua, jos sinulla on a) suomalainen henkilötunnus sekä b) suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai poliisin myöntämä sähköinen henkilökortti. Jos et pysty käyttämään sähköistä aktivointipalvelua, ota yhteyttä Helpdeskiin.

Käyttäjätunnus

Kun aktivoit käyttölupasi, saat etu- ja sukunimesi kirjaimista muodostetun käyttäjätunnuksen. Alla olevassa kuvassa näet esimerkkiopiskelija Raimo Keski-Väännön käyttäjätunnuksen tiedot:

Kuvassa ovat Raimo Keski-Väännön nimi, sähköpostiosoite ja käyttäjätunnus

Käyttäjätunnuksellasi voit kirjautua yliopiston eri palveluihin. Älä käytä sähköpostiosoitettasi kirjautumistunnuksena: sähköpostiosoite ja käyttäjätunnus ovat eri asioita!

Eri järjestelmien käyttöluvat ja erityistunnukset

Saat aluksi käyttöluvan todennäköisesti vain yhteen järjestelmään. Mikäli opintosi tätä edellyttävät, voit kuitenkin saada erityisiä tunnuksia muihinkin järjestelmiin.

• Yliopiston käyttäjätunnus eli AD-tunnus: kaikkien opiskelijoiden ensisijainen käyttäjätunnus on ns. AD-tunnus, jolla kirjaudutaan yliopiston koneille sekä kaikkiin yleisimpiin verkkopalveluihin, kuten sähköpostiin sekä Sisuun.
  • Muut tunnukset: Saatat joskus tarvita myös testitunnuksia, konferenssitunnuksia tai yhteiskäyttöisiä ryhmätunnuksia. Näitä voi hakea eLomakkeella. HY:n ulkopuolisille vierailijoille on tarjolla HelsinkiUni Guest -vierailijaverkko, josta on pääsy yliopiston avoimeen langattomaan verkkoon.
  • Lisäksi joillain kampuksilla ja koulutusohjelmilla on omia, suljettuja järjestelmiä, kuten tietokoneluokkia, joihin kirjautuaksesi saatat tarvita erillisen käyttöluvan. Näistä saat lisää tietoa kyseisten koulutusohjelmien ja tilojen ylläpitäjiltä.