Käyttöluvan hyödyt sinulle

Kun saat Helsingin yliopiston käyttöluvan, saat käyttöoikeuden useisiin yliopiston palveluihin. Näitä palveluita ovat muun muassa tietokoneet eri kampuksilla, henkilökohtaiset kotihakemistot, sähköposti, tulostus sekä muut yliopiston verkkopalvelut.

Microsoft Office 365 -palveluiden (esim. Outlook, Teams, OneDrive) monivaiheinen tunnistautuminen (MFA) otettiin käyttöön yliopistolla vuoden 2021 aikana. Lue tarkemmin monivaiheisesta tunnistautumisesta Tietoturva-luvusta.

Sähköposti, kalenteri ja tallennus pilveen

HY:n käyttöluvalla saat käyttöösi yliopiston sähköpostiosoitteen ja kalenterin. Kaikki etunimi.sukunimi@helsinki.fi -muotoiset sähköpostiosoitteet kuuluvat samaan järjestelmään. Voit lukea yliopiston sähköpostia sähköpostiohjelmalla. Selaimen kautta voit lukea sähköpostia OWA-sovelluksella.

Sähköposti ja kalenteri ovat osa HY:n Office 365 -palvelua, jonka mukana saat käyttöösi myös OneDrive-pilvitallennustilan ja monta muuta hyödyllistä ominaisuutta. Lisäksi voit asentaa Office-ohjelmat omille laitteillesi.

Kotihakemisto

Yliopiston käyttölupaan liittyy henkilökohtaista tallennustilaa eli ns. kotihakemisto yliopiston omalla verkkolevyllä. Kotihakemisto löytyy yliopiston koneilta Z-kirjaimella merkittynä verkkolevynä. Kotihakemistoa voi käyttää myös mistä vain omalla laitteella.

Muut yliopiston verkkopalvelut

Käyttölupa antaa oikeuden myös muiden opiskelijoille tarkoitettujen palveluiden käyttöön. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Opiskelu-palvelu. Lisäksi tulet käyttämään opinnoissasi Sisua, Moodlea, wikejä, blogeja sekä kymmeniä muita yliopiston omia palveluita.

Yliopiston tietokoneet ja tilat

Yliopiston käyttäjätunnuksilla pääset kirjautumaan yliopiston yleisten tilojen tietokoneisiin. Voit  hakea joihinkin tiloihin yökäyttöavaimen, jolla pääset sisään myös varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella. Näistä löydät lisää tietoa luvusta 2.2.

Tulostaminen

Jokaisella kampuksella on opiskelijoiden käyttöön tarkoitettuja tulostimia. Voit tulostaa kaikilla monitoimilaitteilla, joissa on Unigrafian tarra. Tulostamista varten sinun pitää ostaa tulostussaldoa Unigrafian saldokaupasta osoitteessa https://unigrafia.fi/palvelut/tulostus-ja-paino/saldokauppa/. Tarkempia ohjeita tulostukseen löytyy myös Helpdesk-sivustolta.