Käyttöluvan ja salasanan voimassaolo

Tärkein tietolähteesi käyttölupaasi liittyen on ”Oman käyttäjätunnuksen tiedot” -lomake, jota voit tarkastella tietotekniikkakeskuksen Helpdesk-sivustolla. Sieltä näet esimerkiksi omat käyttäjätietosi sekä käyttölupasi eli käyttäjätunnuksesi päättymispäivän.

Käyttöluvan jatkuminen

Normaalisti käyttölupa jatkuu automaattisesti, kun ilmoittaudut läsnäolevaksi yliopistolle. Luvan voimassaoloaika riippuu siitä, ilmoittaudutko läsnäolevaksi koko lukuvuodeksi vaiko vain toiseksi lukukaudeksi.

Läsnä  Lupa voimassa
 Koko lukuvuoden  30.9. asti
 Vain syyslukukauden  31.1. asti
 Vain kevätlukukauden  30.9. asti

Muista että käyttölupa ja salasana ovat eri asioita. Käyttöluvan jatkuminen ei pidennä salasanasi voimassaoloaikaa!

Salasanan voimassaolo

Yliopiston käyttöluvan salasanan voimassaoloaika on yksi vuosi.  Jos olet saanut koulutusohjelmalta tai tiedekunnalta muita käyttäjätunnuksia, niiden  salasanojen voimassaoloaika saattaa vaihdella. Näistä saat tiedon aina kunkin tunnuksen myöntäneeltä taholta.

Muista huolehtia itse, ettei salasanasi pääse vanhentumaan tai unohtumaan! Jos näin käy,
nollaa salasanasi sähköisessä resetointipalvelussa tai
todista henkilöllisyytesi ID Point-pisteessä ja soita Helpdeskiin.

Voit toki parantaa tietoturvaa ja vaihtaa salasanasi useamminkin kuin vain kerran vuodessa.

Käyttäjätunnuksen lukkiutuminen

Mikäli kirjoitat väärän tai vanhentuneen salasanan useampia kertoja peräkkäin, käyttäjätunnuksesi menee lukkoon. Kun tunnus on lukossa, et voi enää kirjautua yliopiston palveluihin, vaikka kirjoittaisit salasanan oikeinkin.

Yleensä tunnus vapautuu automaattisesti jonkin ajan kuluttua. Jos et edelleenkään muista omaa salasanaasi, tai se on päässyt vanhentumaan, nollaa salasanasi resetointipalvelussa tai asioi ID Point -palvelun kautta Helpdeskissä (ks. linkit yllä).

Yliopistolaisen tietoturvatesti otettiin käyttöön kaikilla tutkinto-opiskelijoille keväällä 2022. Saat tiedon omasta suoritusajastasi sähköpostilla. Lue lisää testin suoritusohjeista Opiskelu-palvelusta. Jos et tee testiä annetussa määräajassa, käyttäjätunnuksesi lukkiutuu. Jos tunnuksesi menee lukkoon, etkä ole tehnyt yliopistolaisen tietoturvatestiä, ole yhteydessä IT-Helpdeskiin.