Helpdesk ja asiakaspalvelu

Helpdesk

Tuhansien ihmisten yliopistossa harva ongelma tulee eteen ensimmäistä kertaa. On hyvin mahdollista, että joku muukin on aikaisemmin miettinyt samaa kysymystä, ja vastaus siihen löytyy verkosta.

Helpdesk-sivusto

Kun sinulle tulee ongelmia tietotekniikan kanssa, etsi vastausta ensin tietotekniikkakeskuksen Helpdesk-sivustolta. Siellä on runsaasti ohjeita ja ohjevideoita helposti selattavassa muodossa. Löydät Helpdeskin ohjeita osoitteesta https://helpdesk.it.helsinki.fi/.

Helpdeskin sivusto, kuva avautuu linkistä isompana

Sivulta löydät myös Helpdeskin ja ID Point -pisteiden yhteystiedot.

Lisäksi Helpdesk-sivuston oikeasta laidasta löydät ajankohtaiset tietotekniikan häiriötiedotteet. Häiriötiedotteista saat tietoa katkojen syistä, kestoista ja siitä, mitä käyttäjäryhmää asia koskee.

Yhteydenotto Helpdeskiin

Helpdesk neuvoo kaikkia yliopistolaisia Helsingin yliopistossa opiskeluun ja työskentelyyn liittyvissä tietotekniikkaongelmissa. Voit ottaa Helpdeskiin yhteyttä, jos tarvitset apua esimerkiksi yliopiston tietotekniikkaympäristön, sähköpostin tai yliopiston palveluihin kirjautumisen kanssa.

Varoittavana esimerkkinä työskentelevä pahantekijä Keke Kehveli oli saanut Raimo Keski-Väännön sähköpostiosoitteen tietoonsa internetin puutarhanhoitopalstalta ja alkanut toteuttaa maailmanvalloitusaiettaan lähettämällä Raimolle eri osoitteista kasoittain roskapostia. Raimo otti asiasta yhteyttä Helpdeskiin, mistä hän sai ohjeet postin suodatukseen. Näin Raimo sai tehdyksi Keken ilkityöt tyhjäksi, ja pystyy nyt myös lajittelemaan saamansa ihailijapostin automaattisesti omaan kansioonsa avainsanojen perusteella.

Chat

Helpdeskin asiakaspalveluun saa yhteyden myös chatin välityksellä. Pääset chattiin Helpdesk-sivuston kautta, josta löydät myös chatin aukioloajat. Kun palvelu on käytettävissä, Heldpesk-sivun alalaidassa näkyy viereisen kuvan näköinen ikkuna. Voit kirjoittaa kysymyksesi puhekuplan vieressä olevaan tekstikenttään. Vastaukset ilmestyvät allekkain alkuperäisen kysymyksen perään.

ID point

id-point, kuva aukeaa linkistä isompanaKun asioit Helpdeskin kanssa, muista, että salasanoja ei voida turvallisuussyistä vaihtaa puhelimitse. Sama koskee muitakin käyttölupa-asioita, jotka edellyttävät henkilöllisyyden todentamista. Asia kuitenkin muuttuu, jos käyt ensin tunnistautumassa jossakin lukuisista ID point -palvelupisteistä henkilöllisyystodistuksen kanssa. Löydät lisätietoja ID point -palvelupisteistä Helpdeskin sivuilta. ID point -tunnistuksen jälkeen voit hoitaa puhelimitse Helpdeskin kanssa kaikki käyttölupa-asiasi.

Unohtuneen salasanan vaihdat helpoiten itse verkossa salasanan resetointipalvelussa!

Puhelin ja sähköposti

Tavoitat Helpdeskin puhelimitse numerosta 02 941 55555 ja sähköpostitse osoitteesta helpdesk@helsinki.fi. Helpdeskin aukioloajat löydät täältä.

Kun otat yhteyttä Helpdeskiin, sinulta kysytään yleensä seuraavat kysymykset:
1. Mitä olit tekemässä ja millä ohjelmalla?
2. Mitä tarkalleen ottaen tapahtui?
3. Minkä virheilmoituksen kone antoi? Kirjaa virheilmoitus erittäin tarkasti ylös tai ota siitä kuva.

Jos sinulla on edellä mainittujen kysymysten mukaiset tiedot valmiina, kun haet apua, niitä ei tarvitse etsiä erikseen. Tällöin ongelman ratkaiseminen nopeutuu huomattavasti.

Helpdesk auttaa kaikissa käyttölupiin liittyvissä kysymyksissä ja ongelmissa. Tyypillinen ongelma on “en pääse kirjautumaan”. Monet käyttöluville tehtävät toimenpiteet vaativat henkilöllisyyden varmistamista, joten muistathan tunnistautua ID-point-pisteessä ennen kuin soitat Helpdeskiin.

Tavaratalomusiikin opiskelija Samuel Jytäkangas on täysipäiväisen opiskelunsa ohella tuurannut lähettipoikaa Raimon serkun, Taksikuski-Teuvon liikeyrityksessä. Velvoitteet vaativat veronsa, ja eräänä päivänä Samuel huomasikin yliopiston koneelle istuessaan unohtaneensa salasanansa. Asioidessaan ID Point -pisteellä Samuel esitti henkilöllisyystodistuksensa ja sai koodin, jolla hän voi tunnistautua puhelimitse Helpdeskissä. Sieltä hän sai uuden salasanan ja kuuli samalla, kuinka hän voi vastaavan tilanteen sattuessa saada uuden salasanan myös kotoaan käsin käyttämällä verkkopankkitunnuksiaan.

Näin vältät yleisimmät käyttölupaasi liittyvät ongelmat:
1. Vaihda ensimmäinen saamasi salasana välittömästi.
2. Vaihda jatkossa salasana vähintään kerran vuodessa.