Luvun 2.2 harjoitukset

HARJOITUS 1 – Tietotekniikkatilat ja laitteet

HUOM: mikäli sinulla on voimassa oleva käyttölupa, kannattaa työaseman käyttöä käydä harjoittelemassa jossakin tietotekniikkatilassa.

Verkossa sijaitsevan kotihakemiston käyttö

1. Etsi kotihakemistosi pikakuvake. Luo sen sisälle uusi kansio nimellä Koe. Sulje ikkuna.
  2. Avaa haluamasi tekstinkäsittelyohjelma, ja luo sillä uusi dokumentti. Kirjoita ensimmäiselle sivulle ”Kokeilu”-teksti. Tallenna dokumentti kotihakemistosi Koe-kansioon nimellä Kokeilu. Sulje tekstinkäsittelyohjelma.
  3. Avaa nyt Windows Explorer (ei Internet Exploreria, joka on www-selain). Etsi äsken luomasi ”Kokeilu”-dokumentti kotihakemistostasi käyttäen Exploreria. Kun olet löytänyt dokumentin, poista se. Poista myös Koe-kansio.

HARJOITUS 2 – Toiminta tietotekniikkatiloissa

Verkon reittipalveluiden avulla voit helposti selvittää osoitteen perusteella mistä tietotekniikkatilat ja tietokoneluokat löytyvät. Käytä sopivaa verkon reittihakua ja etsi sopivat reitit ja pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen reittiyhteydet kotoasi valitsemiisi tiloihin.

Karttahakupalveluita

HARJOITUS 3 –  Windows- eli AD-verkko

Tietokoneluokassa on kaksi konetta, kone A ja kone B. Opiskelija käyttää konetta A ja tallentaa esitelmän kotihakemistoonsa (Z:) ja artikkeleita koneen kiintolevylle C:\HY-temp. Opiskelija käy kahvilla ja palaa luokkaan todeten, että kone A on varattu ja siirtyy käyttämään konetta B. Koneessa B näkyy kotihakemisto Z: ja koneen kiintolevy C:HY-temp.

Mitä tiedostoja opiskelija voi lukea koneella B, jotka hän tallensi koneella A?

a) esitelmää
b) artikkeleita
c) molempia

Vastaus: a) esitelmää. Paikalliset kiintolevyt eivät näy koneelta toiselle.

Kun tallennat tiedostoja yliopiston koneilla, muista ero tietokoneen kiintolevyllä sijaitsevien hakemistojen sekä verkossa sijaitsevan kotihakemistosi välillä: vain kotihakemistossa sijaitsevat tiedostot ovat turvassa toisten käyttäjien ulottuvilta ja muokattavissasi myös muilla yliopiston verkkoon liitetyillä työasemilla.