Toiminta tietotekniikkatiloissa

Avoimissa tiloissa syntyy helposti paljon melua, joten otathan muut huomioon työskennellessäsi siellä. Jos joku käyttäytyy häiritsevästi, huomauta ensin ystävällisesti asiasta häiritsijälle. Jos tämä ei auta, ilmoita asiasta henkilökunnalle, esim. vahtimestarille. Joissakin tiloissa on myös hätäpuhelimia, joihin valvomon tai yövartijan numero on ohjelmoitu pikavalintana.

Jos havaitset, että käyttämäsi tietokone, tulostin, kopiokone tai muu käyttämäsi laite on hajonnut, ota heti yhteyttä henkilökuntaan jotta ongelma saadaan korjattua. Tulostimien paperilokeroiden täyttö kuuluu jokaiselle tilaa käyttävälle, mutta koneiden avaamista ruuvimeisselillä vaativat korjausoperaatiot taas täytyy suosiolla jättää henkilökunnan murheeksi!

Tietotekniikkatilojen käytön säännöt:
 
1. Laita puhelimesi äänettömälle. Puhelimeen puhuminen saleissa ja luokissa on kielletty.
 
2. Huomioi toiset ja tee ryhmätyösi niille varatuissa tiloissa. Äänekäs keskustelu saleissa ja niiden välittömässä läheisyydessä on kielletty. Muista, että ihmiset tekevät tietokoneilla työtään.
 
3. Voit lukita koneen itsellesi, jos poistut enintään 20 minuutiksi. Poistuessasi hetkeksi koneelta muista aina lukita kone ja jättää näppäimistön päälle lappu, jossa lukee, milloin olet lähtenyt tietokoneen äärestä. Löydät lisätietoja lukitsemisesta toisaalta kurssimateriaalista. Huomaa, että tietokoneen varaaminen poissaolon ajaksi ruuhka-aikana (yleensä arkisin klo 12-17) ei ole kohteliasta muita käyttäjiä kohtaan. Käyttäjät voidaan kirjata automaattisesti ulos yli 20 minuutin ajaksi lukituilta koneilta! Erityisvarustellut koneet (grafiikkakoneet, videoneuvottelukoneet) on varattu ensi sijassa niiden erityisominaisuuksia tarvitseville.
 
4. Älä ruokaile tietokoneiden ääressä. Ruokailu likaa helposti näppäimistön ja muita laitteita, ja ruokailun jälkeen roskat unohtuvat usein pöydälle. Juomat saattavat kaatuessaan aiheuttaa koneen rikkoontumisen tai suoranaisen vaaratilanteen. Siivoa aina jälkesi.
 
5. Kysy tarvittaessa apua.  Saat helpdeskistä chatin yli, sähköpostitse (helpdesk@helsinki.fi) ja puhelimitse (02 941 55555) apua tietokoneongelmiisi.
 
6. Älä käsittele laitteita kovakouraisesti! Kaikissa tiloissa on nauhoittava kameravalvonta. Niinpä ilkivalloin hajotetuista laitteista koituu harmin ja käyttökatkon lisäksi lasku syylliselle.