Microsoft 365:n asetukset ja sovellukset

Tällä sivulla käydään läpi seuraavat asiat:

• Microsoft 365 -asetukset, joita on hyvä osata tarvittaessa muuttaa
  • Muut Microsoft 365:n ohjelmat ja toiminnot

Microsoft 365 -asetukset

Sinun on hyvä tutustua sähköpostiasetuksiisi, niin pystyt tarvittaessa muuttamaan niitä. Esimerkiksi yhteystietojen pitäminen ajan tasalla on tärkeää tavoitettavuuden ja opiskelujen sujuvuuden takia.

Voit itse muutta Microsoft 365 -sähköpostin tarkempia asetuksia. Kirjaudu OWA:an ja avaa sähköpostinäkymä. Klikkaa oikean yläkulman rataskuvaketta, ja valitse Mail (Posti) kohdasta My App settings (Sovellusasetukseni).

• General (Yleinen) -alavalikossa voit mm. tarkastella muille näkyviä yhteystietojasi kohdassa My account (Oma tili), vaihtaa sähköpostin ja kansioiden kieltä ja aikavyöhykettä (Region and time zone). Voit myös vaihtaa taustakuvan ja näkymän värit (Theme, Teema) sekä aloitussivun (Start page).
  • Sähköpostiasetukset (Mail settings) -valikossa voit määrittää mm. automaattista käsittelyä (Automatic processing, esim. lomaviestit, suodatussäännöt, roskapostiasetukset) sekä viestinäkymän näyttöasetuksia (Display settings).
  • Tilit (Accounts) -valikossa voit halutessasi estää tai sallia viestit tietyiltä lähettäjiltä tai ohjata postit muualle, jolloin et joudu seuraamaan monia eri postilaatikoita.
  • Layout (Asettelu) -valikossa (ks. kuva yllä) voit vaihtaa OWA:n tapaa näyttää viestejä ja viestiketjuja sekä lisätä sähköposteihisi automaattisen allekirjoituksen (lisää allekirjoituksista ykkösluvussa).

Postin ohjaus ja yliopiston ulkopuoliset sähköpostipalvelut

Sähköpostin ohjaamista helsinki.fi-osoitteesta muualle tai ulkopuolisten sähköpostipalveluiden käyttöä opiskeluun ei suositella seuraavista syistä:

• Jotkin opintojesi kannalta tärkeät palvelut toimivat vain helsinki.fi-osoitteella
  • Helsinki.fi-osoitteen käyttö saattaa olla osallistumisen edellytyksenä joillain kursseilla
  • Ulkopuoliset palvelut eivät välttämättä osaa näyttää kalenterikutsuja ja muita yliopiston järjestelmään liittyviä toiminnallisuuksia oikein. Toisin sanoen ne eivät välttämättä toimi!

Muut Microsoft 365 -ohjelmat ja ominaisuudet

Microsoft 365:een sisältyy myös muita hyödyllisiä ohjelmia. Näihin pääset Outlook Web Appin eli OWA:n vasemman ylälaidan Sovellusten käynnistys -painikkeen avulla (ks. kuva alla).

• Tasks (Tehtävät) on kalenteriin ja sähköpostiin liittyvä tehtävänäkymä eli eräänlainen ”todo-lista”. Jos merkitset saamasi sähköpostin postinäkymässä tehtävälipulla (flag), se ilmestyy tehtävänäkymääsi, jossa keskeneräiset asiat on helpompi hahmottaa
  • OneDrive on Microsoftin pilvitallennuspalvelu, joka on liitetty Microsoft 365:een. HY:n opiskelijana käytössäsi on 1 teratavu eli 1000 gigatavua tallennustilaa OneDrivessä. OneDriven avulla voit jakaa ja muokata dokumentteja helposti muiden yliopistolaisten kanssa.
  • Käytettävissäsi ovat myös Wordin, Excelin, PowerPointin ja OneNoten selaimella toimivat verkkoversiot (Online), joilla voit avata ja muokata dokumentteja lähes samoin kuin ohjelmien kiinteästi asennetuilla versioillakin.
  • Verkkokokouksiin, pikaviesteilyyn ja videopuheluihin on tarjolla Microsoft Teams. Teamsista lisää luvussa 2.5 Opiskelu verkossa – Ryhmätyöskentelyn apuvälineet.