Opintojen suunnittelu Sisussa

Tässä oppimateriaalissa nostetaan yleisellä tasolla esiin opintojen suunnittelun tärkeimpiä asioita. Tarkat ohjeet ovat Opiskelijan ohjeissa Sisun omilla ohjesivuilla. Opintojen suunnittelun näkökulmasta tärkeimpiä asioita ovat:

• Opintosuunnitelman tekeminen
  • Suunniteltujen opintojen ajoittaminen
  • Opintojen suoritustavan valitseminen ja opetukseen ilmoittautuminen

Opintosuunnitelman tekeminen

Sisussa Opintojen rakenne -sivulla laadittava opintosuunnitelma on pohja, johon liität kaikki tulevaan tutkintoosi liittyvät opinnot. Luo suunnitelma heti opintojen alkaessa. Saat tarkat ohjeet opintosuunnitelman tekemiseen oman koulutusohjelmasi orientaatiojaksolla. Myös opiskelijatuutorisi voi tarvittaessa neuvoa sinua opintosuunnitelman tekemisessä.

Sinun ei tarvitse saada opintosuunnitelmaasi kerralla valmiiksi. Tärkeintä on liittää siihen ne opinnot, joita olet suorittamassa lähiaikoina. Voit ilmoittautua vain sellaiseen opetukseen, jonka olet lisännyt opintosuunnitelmaasi ja jolle olet valinnut suoritustavan.

Tutkintoosi kuuluvat pakolliset opinnot näkyvät suunnitelmassasi automaattisesti. Vaihtoehtoiset ja valinnaiset opintojaksot valitset suunnitelmaasi Sisun valinta-avustimessa. Valinta-avustin aukeaa, kun klikkaat jotakin otsikkoa opintosuunnitelmassasi.

Opintojaksot ja opintokokonaisuudet

Opintosuunnitelman otsikoiden alla näkyviä opintoja kutsutaan opintojaksoiksi. Jokaisella opintojaksolla on Sisussa oma opintojaksoesite. Esite aukeaa, kun klikkaat linkkiä opintojakson kuvakkeessa. Opintojaksoesitteessä kerrotaan opintojakson osaamistavoitteet, suoritustavat, tuleva opetus sekä mahdolliset korvaavat opintojaksot.

Opintojaksot kootaan valmistumisvaiheessa opintokokonaisuuksiksi. Esimerkiksi oman tieteenalasi perusopinnot, aineopinnot ja syventävät opinnot muodostavat omat opintokokonaisuutensa. Tarvittaessa voit hakea opintokokonaisuuden koostamista Sisussa jo ennen valmistumista.

HOPS-ohjaus ja ohjausryhmät

Sisua käytetään myös opintojen ohjauksessa. Sinut on liitetty Sisussa oman ohjaajasi ohjausryhmään, ja näet Sisussa Omat tiedot -sivulla kuka on ryhmäsi ohjaaja. Ohjaajasi näkee Sisussa opintosuunnitelmasi, ja voitte vaihtaa kommentteja ja viestejä siihen liittyen. Sovithan HOPS-ohjaajasi kanssa viestinvaihdon pelisäännöistä.

Ensisijainen opintosuunnitelma

Voit luoda useita opiskeluoikeuteesi liittyviä opintosuunnitelmia, jos haluat. Se saattaa olla tarpeen, jos haluat kokeilla ja vertailla erilaisia vaihtoehtoja tutkintosi suorittamiseksi. Tekemistäsi suunnitelmista yksi on kuitenkin aina ensisijainen. Tunnistat sen ’ensisijainen opintosuunnitelma’ -merkinnästä opintosuunnitelman nimen vieressä. Voit itse päättää, minkä suunnitelman valitset ensisijaiseksi opintosuunnitelmaksesi.

Valitse ensisijainen opintosuunnitelmasi harkiten, äläkä vaihda ensisijaista opintosuunnitelmaasi ellei se ole välttämätöntä. Opetukseen ilmoittautuminen edellyttää, että vastaava opintojakso sisältyy ensisijaiseen opintosuunnitelmaasi. Useat opintoihisi liittyvät hakemukset tehdään ensisijaisen opintosuunnitelman kautta. Hakemukset ja niiden perusteella tehdyt päätökset eivät kaikissa tapauksissa siirry ensisijaisesta suunnitelmasta toiseen. Valmistumispyynnön voi jättää vain ensisijaisessa opintosuunnitelmassa. Voit kysyä opiskelijapalveluista mielipidettä, ennen kuin vaihdat ensisijaista opintosuunnitelmaa.