Luvun 2.5 harjoitukset

HARJOITUS 1 – Opiskelu verkko-oppimisympäristössä

1. Tutustu Helsingin yliopiston Moodle-oppimisympäristön kurssitarjontaan menemällä osoitteeseen moodle.helsinki.fi, kirjaudu sitten palveluun yliopiston käyttäjätunnuksellasi ja klikkaa pääsivun keskellä olevasta kurssikategoriaikkunasta oman tiedekuntasi nimeä. Tutustu avautuvassa ikkunassa tiedekuntasi Moodle-kurssitarjontaan. Kirjaudu tämän jälkeen ulos palvelusta.
  2. Kirjaudu uudelleen yliopiston Moodle-oppimisympäristöön ja napsauta omaa nimeäsi ruudun oikeassa yläkulmassa päästäksesi katsomaan käyttäjätietojasi. Tarkista, että omat tietosi siellä ovat ajan tasalla.

HARJOITUS 2 – Sähköinen tenttiminen Moodlessa Safe Exam Browserin avulla

Huom. Tämä harjoitus vaatii Windows, Mac tai iPad-laitteen. Linux-koneet, Chromebookit ja Android-laitteet eivät ole tuettuja. Sama koskee virallisia salitenttejä, jolloin tarjolla on varalaitteet opiskelijoille joilla ei ole yhteensopivaa omaa konetta.

1. Asenna Safe Exam Browser -turvaselain ohjelmiston valmistajan sivuilta (latauslinkki johtaa Sourceforge-palveluun joka on yleinen avoimen lähdekoodin ohjelmistojen latauspaikka).
  2. Rekisteröidy itse Moodlen Safe Exam Browser -testitenttialueelle ja suorita siellä testitentti!

HARJOITUS 3 – Videokuva ja ääni verkossa

1. Hakeudu Unitube-Katsomo -palveluun. Saatko videot näkymään käyttämälläsi laitteella?

HARJOITUS 4 – Kotihakemiston etäkäyttö

1. Perehdy oman kotihakemistosi etäkäyttöön. Jos kotihakemistossasi on tallentamiasi töitä, kokeile em. tiedoston kopiointia omalle kotikoneellesi.
  2. Tallenna oheinen esimerkkikuvatiedosto HY:n kotihakemistoosi. Avaa se sitten toisella laitteella, kuten omalla puhelimellasi, koneellasi tai vaikkapa HY:n tiloissa olevalla tietokoneella. Käytä harjoituksessa apunasi VPN-yhteyttä!

HARJOITUS 5 – Wikit

1. Kirjaudu yliopiston wikipalveluun osoitteessa wiki.helsinki.fi. Jos et ole vielä luonut itsellesi henkilökohtaista wikitilaa, tee se nyt. Kokeile sivujen ja tekstin lisäämistä omalle wikialueellesi.

HARJOITUS 6 – Zoom

1. Kirjaudu tunnuksellasi Helsingin yliopiston Zoomiin ja jos tämä on ensimmäinen kirjautumiskertasi, vahvista kirjautumisesi sähköpostiisi tulleen viestin linkistä
  2. Tutustu Zoomin nettikäyttöliittymään ja käy vaihtamassa päivämäärän esittämistapa suomen yleiskielen suosituksen mukaiseen muotoon (dd.mm.yyyy). Vaihda myös kellonaika 24 tunnin muotoon.
  3. Luo itsellesi Zoom-tapaaminen, ja anna tapaamiselle nimeksi Zoom-tapaamisen testi. Tee tapaamisestasi sellainen, että se ei ole aikaan sidottu (Recurring meeting → No Fixed Time) ja turvallisuusvaatimuksista on valittuna Passcode.
  4. Lataa itsellesi Zoomin työpöytäversio
    1. Yliopiston koneille Zoom on joko asennettu valmiiksi, tai sen voi asentaa itse Software Centeristä
    2. Kotikoneille Zoomin voi asentaa Helpdeskin ohjeiden avulla
  5. Kirjaudu sisään Zoomin työpöytäversioon SSO:n avulla, Helpdeskin ohjeet auttavat jälleen
  6. Etsi työpöytäversiosta aiemmin luomasi kokous ja aloita se.
  7. Tutustu Zoomin työpöytäversion käyttöliittymään.
  8. Lopeta kokous ja poista se.