E-kirjat

Helsingin yliopiston opiskelijana käytössäsi on kattava kokoelma e-kirjoja. Voit etsiä e-kirjoja Helkasta.

Jotta voit käyttää etänä Helsingin yliopiston kirjaston aineistoja, sinulla täytyy olla voimassa oleva Helsingin yliopiston käyttäjätunnus.

Tutustu tarkemmin e-kirjojen ja muiden kirjaston aineistojen käyttöehtoihin ja etäkäyttöön.

Kaaviokuva e-kirjan lukemisesta selaimessa ja erillisessä lukuohjelmassa. Samat tiedot esitetty tekstissä.

Voit lukea e-kirjoja tietokoneella tai mobiililaitteella. Helpointa on lukea e-kirjaa selaimella. Useisiin e-kirjapalveluihin voit tehdä käyttäjätilin, jonne esimerkiksi kirjoihin tekemäsi muistiinpanot ja alleviivaukset tallentuvat myöhempää käyttöä varten. Osa palveluista myös edellyttää palvelukohtaisen tilin luomista kirjan lataamiseksi omalle laitteelle.

PDF-pohjaiset kirjat edellyttävät ilmaista Adobe Acrobat Reader -ohjelmaa (tai vastaavaa ohjelmaa).

Valtaosan e-kirjoista voi myös lainata, mikä tarkoittaa sitä, että lataat kirjan laitteellesi määräajaksi. Kirjan lataamiseksi tarvitset lukuohjelman, esimerkiksi ilmaisen Adobe Digital Editions -ohjelman. Jos haluat lukea lainaamaasi e-kirjaa eri laitteilla, sinulla on oltava Adobe ID -tunnukset, jolla valtuutat kirjan useamman laitteen käytettäväksi.

Kirjojen laina-ajat vaihtelevat eri e-kirjapalveluissa. Jos et tarvitse e-kirjaa enää ja laina-aikaa on vielä jäljellä, sinun kannattaa kuitenkin palauttaa se ennen laina-ajan päättymistä. Näin kirja vapautuu muiden käyttöön.

Laina palautuu automaattisesti laina-ajan päätyttyä. E-kirjoista ei tule myöhästymismaksuja. E-kirjaa ei voi avata enää laina-ajan päätyttyä, vaan se täytyy lainata uudelleen.

Kun käytät e-kirjoja, sitoudut noudattamaan aineiston käyttöehtoja. Kirjojen tai niiden osien tulostamisen rajoitukset ovat palveluissa erilaisia.

Lähes kaikkien e-kirjapalvelujen kirjoja voit käyttää myös mobiililaitteelle. Mikäli haluat käyttää e-kirjaa puhelimella tai tabletilla, voit käyttää Adobe Digital Editions -sovellusta. Ellibsin e-kurssikirjoja (Ellibs-kurssikirjat/textbooks) voit lukea Ellibsin omalla sovelluksella.

eBook Collection -tietokannasta löytyvä e-kirja The Science of Chocolate. Kirjan tiedoissa ympyröitynä kohdat, joista kirjan voi ladata koneelle (Download This eBook) tai lukea selaimessa (PDF Full Text).

Raimon platoninen ystävä Gunilla Parmesan oli hankkinut uuden kämpän ja koiran. Raimo oli menossa tupareihin, mutta tuleva tentti painoi päälle. Hän poikkesi matkalla kirjastoon lainamaan tenttikirjan mukaansa jotta pääsisi lukemaan heti seuraavana aamuna. Gunillan luona Raimon reppu jäi avoimena eteiseen. Ollessaan lähdössä Raimo löysi reppunsa vierestä pahoin pureskellun tenttikirjan ja muutamia repaleisia irtosivuja. Koira istui nurkassa. Raimo kyykistyi sen eteen ja oli näkevinään koiran anteeksipyytävässä katseessa kehotuksen vakavasti harkita siirtymistä e-kirjojen käyttäjäksi. Raimo nyökkäsi koiralle: näin tulisi tapahtumaan. E-kirjan voi lainata sunnuntaiaamuna, eikä sitä voi syödä.

Ohjeita e-kirjojen käyttöön

Katso video-ohje, miten rajaat hakusi Helkassa e-kirjoihin. Kesto 1 min 18 s.