Avoimen verkon aineistot

Tieteellinen tiedonhankinta avoimessa verkossa

Avoin julkaiseminen (Open Access)

Avoimuus on tieteen keskeinen periaate. Avoimuutta tukevat mm. tutkimustulosten avoin julkaiseminen (open access -julkaiseminen), tutkimusaineistojen avaaminen ja avoimet tutkimusmenetelmät. Open access -julkaisut ovat avoimesti luettavissa internetissä, ilman tilausmaksuja. Open access -lehtien ja -kirjojen lisäksi monet yliopistot ja tutkimusorganisaatiot ylläpitävät avoimia julkaisuarkistoja. Helsingin yliopiston avoin julkaisuarkisto on Helda.

Google Scholar ja SFX-linkitys

Avoimen verkon tieteellistä tietoa voit etsiä Google Scholarin avulla. Se on Googlen tieteellinen versio. Kun etsit tietoa Google Scholarin avulla muista käyttää tarkennetun haun lomaketta. Sen avulla voit hyödyntää tavallisimpia tiedonhaun tekniikoita.

gs

SFXSFX-linkityksen avulla saat käyttöösi kirjaston hankkimia aineistoja, jotka eivät ole vapaasti verkossa saatavilla. Helsingin yliopiston verkossa Google Scholarin hakutuloksista voit löytää suoran SFX-linkin kirjaston kokoelmiin. Tällöin löydetyn viitteen yhteydessä on linkki Fulltext – Univ. Helsinki.

Mikäli haluat SFX-linkin näkyville hakutuloksiin myös koneelle, joka ei ole Helsingin yliopiston verkossa, valitse Scholar asetukset ja sen jälkeen kirjastolinkit. Kirjoita hakuruutuun Helsinki ja valitse hakutuloksesta ruksilla University of Helsinki. Tallenna lopuksi asetukset.

Katso lyhyt ohjevideo Google Scholar -asetuksista.

Tutkimuksen näkyvyys sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on muuttanut tiedon etsimisen ja tuottamisen rooleja. Tieto ei ole enää staattista vaan pikemminkin dynaamista. Verkossa tietoa tuotetaan ja jaetaan yhdessä.

Sosiaalisen median avulla voit etsiä ja seurata tieteellistä tietoa. Sosiaalinen media on yksi työväline, jolla tutkijat voivat tuoda  esiin omaa tutkimus- ja opetustyötään. Sosiaalinen media tarjoaa myös kanavan vuorovaikutukseen muiden saman alan tutkijoiden kanssa. Sosiaalisen median avulla tutkimustieto on entistä helpommin ja nopeammin avoimesti saatavilla.

Tavallisimpia sosiaalisen median kanavia ovat esimerkiksi Facebook, Twitter ja YouTube. Ne tarjoavat myös tutkijoille mahdollisuuden jakaa omaa tutkimustaan. Tätä kautta muut käyttäjät voivat seurata tutkijoiden työtä.

Monissa sosiaalisen median palveluissa käyttäjien on mahdollista etsiä tietyn aihealueen sisältöä aihetunnisteiden eli hashtagien avulla. Aihetunniste koostuu ristikkomerkistä (#) ja aihealuetta kuvaavasta sanasta tai merkkijonosta. Aihetunnisteet ovat yleisesti käytössä esimerkiksi Twitterissä ja Instagramissa. Aihetunniste toimii parhaiten, kun se ei ole liian yleinen, mutta se on kuitenkin sellainen, joka on muiden käyttäjien helppo löytää.

PlumX
PlumX-palvelussa on mahdollista seurata HY:n tutkijoiden kirjoittamien julkaisujen saamaa huomiota ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, lataus- eli käyttömääriä, suosituksia tai jakoja sekä tallennuksia esim. kirjanmerkkipalveluihin.

Altmetric Explorer
Altmetric Explorer -palvelu kerää tietoa tutkimuksen verkkonäkyvyydestä.