Tänk om jag får hemlängtan?

Leila Arnautovic studerar i Helsingfors dit hon flyttade från Närpes. Vilka tankar snurrade i hennes huvud sommaren innan hon inleddes studierna?

Most frequently asked questions in Leilas mind, veckorna innan studiestart på Soc&kom: Tänk om jag får hemlängtan? Kommer jag att spendera alla mina pengar på shopping?

Båda dessa frågor fick jag svar på ganska snabbt: nej, du kommer inte att få hemlängtan så snabbt och ja, du kommer att spendera allt på cafébesök och shopping.

En annan sak som jag funderade på var hur en vanlig dag på Soc&kom kunde se ut. Lyckligtvis kunde min kompis förklara det här åt mig. Och nu vill jag vara er kompis som förklarar det här åt er.

Soc&koms byggnad
Soc&koms huvudingång på Yrjö-Koskinensgata 3

Alla dagar ser olika ut. Ibland ringer alarmet klockan 10, ibland klockan 8. Jag stiger upp, fixar mig och äter frukost. Tar bussen eller spårvagnen till Snellmansgatan 12 (Soc&kom) där jag oftast har föreläsningar. Tack och lov för den akademiska kvarten!

Din dag kan börja med allt från statistik till genusstudier. Föreläsningarna pågår i allmänhet i cirka två timmar, men kan också pågå längre. Vad ska man ha med sig på en föreläsning? Ta med dig ett anteckningsblock och penna eller din dator. Vatten eller kaffe kan också vara en bra grej att ha med för att piggna till.

Äntligen lunch! Eftersom min dag började 10 är jag klar lite före 12 och ska äta på skolans unicafé. För ynka 2,60 euro får du en lunchmåltid som gör att du orkar ta dig an nästa föreläsning. OBS: unicaféerna betjänar inte enbart under lunchtid. På vissa av dem kan du äta till sent på kvällen. Förmånligt och flexibelt.

Dagens andra och sista föreläsning börjar den här gången klockan 14. Tills dess sitter jag på skolans bibliotek och fixar undan diverse uppgifter eller går en runda på stan. Kurserna och föreläsningarna på Soc&kom varierar – ibland får man bara sitta och lyssna samt anteckna, men ibland blir det gruppdiskussioner (som uppskattas från min sida!) eller presentationer.

Klockan närmar sig 15:45, vilket betyder att skoldagen börjar lida mot sitt slut. Nu åker jag hem och antingen tittar på serier eller pluggar. Balance is key!

6 Replies to “Tänk om jag får hemlängtan?”