Hyötyä avoimesta

Kesällä olisi ilmeisesti tarjolla taas 10 op kehitysmaatutkimuksen opintoja, joita en ole aiemmin suorittanut. Vieläpä englanniksi, onnekas minä! Tosin, tilasin jo muutamat psykologian kirjat, sillä uskon psykologian perusopintojen auttavan kaikenlaisissa töissä ja muissakin elämäntilanteissa. Huomasin, että psykologiassa on paljon tenttejä. Saas nähdä, miten käy… Pidän eniten siitä, ettei suoranaisesti ulkoa tarvitse muistaa kaikkea, vaan kurssin voi suorittaa useamman kirjallisen työn kautta. Kirjoitan mieluummin 20 sivua kuin 2 sivua, kunhan saan tarpeeksi aikaa ja voin rauhassa laatia vastaukseni. Oikeassa elämässäkin voi aina tarkistaa, miten asia meni, eikä tarvitse ulkomuistista vetää verbatim vastauksia.

Joutilas olo kesällä olisi vaivaannuttavaa, ehkä tentit tuovatkin uutta puhtia ja toisenlaista näkökantaa opiskeluun. Muutakin jännitettävää kesäksi on tiedossa, sillä hain LUMID-maisteriopintoihin Ruotsiin. Hakijoita on paljon ja jos en tule valituksi, jatkan nykyistä linjaani; päästessäni sinne opiskelemaan, olen saanut pohjan kehitysmaatutkimuksesta avoimesta yliopistosta.

Koulutöiden suhteen olen edelleen hyvässä vauhdissa ja motivaatio on korkealla. Kuitenkin, välillä hiukan jotain muutakin. Torstaina käväisin elokuvissa ja parin viikon päästä menen oopperaa katsomaan. Jaksaa sitten taas paremmin pohtia tapoja jatkaa koulutöitä. Laitoin sähköpostia luennoitsijoille, jotta saisin siunauksen lopputyöni aihevalinnalle.