Syksy on opintojen aikaa

Syksy on taas saapunut ja Avoimen yliopiston kursseille ilmoittautunut paljon uusia opiskelijoita. On mielenkiintoista miettiä, miten erilaisia taustoja opiskelijoilla onkaan. Kiireinen perheenäiti ja työn ohella tai vaikkapa ulkomailta käsin opiskeleva kurssilainen ovat aivan eri tilanteessa kuin opiskelija, joka voi keskittyä pääasiallisesti Avoimen kurssien suorittamiseen.

Nykyisin Avoin yliopisto tarjoaa hyvin monipuolisen kurssivalikoiman ja joustavia tapoja kurssien suorittamiseen. Verkkoympäristössä järjestetään opintokokonaisuuksia, jotka voi suorittaa täysin etänä kirjoittamalla esseitä ja osallistumalla verkkotehtäviin – tällöin myös tentit ovat verkkotenttejä. On myös lähiopetusta, ja lähiopetuksen, perinteisten kirjatenttien ja verkkokurssien yhdistelmiä.

Itselläni on tälle syksylle tiedossa vielä yksi kehitysmaatutkimuksen verkkotentti, johon luetaan useita kirjoja, ja yksi verkkoympäristössä järjestetty kurssi, johon kuuluu runoanalyysi, kirja-arvio ja kaksi esseetä. Motivaatio säilyy korkeana, kun saa tehdä erilaisia tehtäviä ja kokeilla taitojaan uusilla alueilla. Runoanalyysiä en olekaan vielä aiemmin tehnyt opintojen osana, ja odotan sitä innolla!

Ensi kevääksi täytyykin sitten keksiä jotain uutta – Avoimesta varmasti löytyy kiinnostavia kursseja silloinkin.

2 Replies to “Syksy on opintojen aikaa”

1. Moi Ritva!
    Kirjoitustasi lukiessani tuli mieleeni, onko kyseessä ns. maksettu mainos :).
    Tämän blogin ylläpitäjänä kuitenkin tiedän, ettei kirjoittajille – jotka kaikki ovat Avoimen yliopiston opiskelijoita – makseta mitään eikä heidän kirjoituksiaan tarkasteta ennen julkaisua tai muokata julkaisun jälkeen.
    Antoisaa opiskelusyksyä kaikille!

2. En itse kyllä ajatellut kirjoittavani mainostekstiä, mutta ehkä se vähän siltäkin saattaa kuulostaa. Mielessäni oli muutama ystävä, jotka suorittavat Avoimessa ihan eri tyyppisiä kursseja aivan eri tavalla kuin minä, ja oma tyytyväisyyteni siihen, että valitsin verkkokursseja lähiopetuksen sijasta. En siis tosiaan saanut palkkiota miltään taholta missään muodossa. 🙂

Comments are closed.