Podcastit

Oppijan oikeus – opettajan taito -hankkeessa on tuotettu paljon erilaisia podcasteja. Nelli Saarelainen, (KM, EO, pro gradun tekijä, tutkimusavustaja) Helsingin yliopistosta, Jaksaa jaksaa -hankkeen koordinaattiori Oona Hänninen sekä ammatillinen erityisopettaja Tuula Jägerroos Ammattiopisto Livestä keskustelevat yhdessä podcastissaan toisen asteen opiskelijoiden hyvinvoinnista, sen taustalla vaikuttavista tekijöistä sekä tuen tarpeista.

Saarelainen, N., Hänninen, O. & Jägerroos, T. (2020). Toisen asteen opiskelijoiden hyvinvointi ja tuen tarve.

Pauliina Vesterinen (AMK TT, KK, tutkimusavustaja) Helsingin yliopistolta kokoaa podcastissaan Mari Koposen, Nelli Saarelaisen sekä Nora Taipaleen pro gradu -tutkielmien sisällöt tiiviiksi kuunneltavaksi paketiksi.

Vesterinen, P. (2021). Lukio-opiskelijoiden oppiminen ja opiskelun tuki.

Sonja Ojala (KM, EO, pro gradun tekijä, tutkimusavustaja) ja Noora-Sofia Hermansson (KK, tutkimusavustaja) Helsingin yliopistolta loivat yhdessä podcast-jaksot omista pro gradu -tutkielmistaan. Hermanssonin gradua käsittelevässä podcastissa paneudutaan lukiolaisten perfektionismin ja opiskelu-uupumuksen yhteyteen. Ojalan gradua käsittelevässä podcastissa taas keskustellaan lukion henkilöstön näkemyksistä oppimisen tukemiseen liittyen.

Hermansson, N-S. & Ojala, S. (2021). Opiskelu-uupumus ja perfektionismi lukiossa.

Ojala, S. & Hermansson, N-S. (2021). Opetushenkilöstö oppimisen tukijoina uudistuvassa lukiossa.

Noora-Sofia Hermansson loi vielä podcast-jakson lukiolaisten kuunneltavaksi. Sen tarkoitus on antaa lukiolaisille tietoa mielenterveydestä ja sen vahvistamisesta.

Hermansson, N-S. (2021). Tietoa mielenterveydestä ja sen vahvistamisesta lukiolaisille.

Lisäksi Helsingin yliopiston erityispedagogiikan professori ja Oppijan oikeus -hankkeen johtoryhmän jäsen Markku Jahnukainen oli mukana yhdessä Ari Jussilan sekä Simo Uusinokan kanssa podcastissa, jonka aiheena on opinto-ohjaajan sekä erityisopettajan yhteiset tehtäväalueet.

Jahnukainen, M., Jussila, A. & Uusinoka, S. (2021). Opinto-ohjaaja ja erityisopettaja – yhteistä osaamista sekä yhteistä työtä.

Lisenssi: CC BY-NC-SA

Materiaaleja saa kopioida, välittää, levittää ja esittää. Materiaaleista saa tehdä muokattuja johdannaismateriaaleja ja niiden osia saa käyttää toisten materiaalien osana. Alkuperäisten materiaalien ja johdannaisten käyttäminen kaupallisessa tarkoituksessa (esim. yrityksille suunnatut koulutukset, materiaalin jakaminen mainosrahoitteisella blogilla tai verkkosivustolla) on kielletty. Materiaaleista saa tehdä muokattuja versioita, mutta nämä on julkaistava tällä samalla lisenssillä, millä alkuperäiset materiaalit on julkaistu. Hankkeen nimi sekä materiaalien tekijät on mainittava alkuperäisinä tekijöinä.