Pro gradu -tutkielmat

Hankkeessa tai sen teemoihin tiiviisti liittyen on hankkeen toiminta-aikana valmistunut Helsingin yliopistossa kuusi erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmaa. Ne käsittelevät muun muassa lukiolaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia, lukion erityisopettajan työnkuvaa, tuen tarpeita ja tarjontaa lukiossa sekä lukion tukijärjestelmää.

Huom. Tähdellä (*) merkittyjä tutkielmia ei ole tehty osana hanketta, mutta niiden tuloksia on hyödynnetty hankkeessa.

Huusko, Liinu. (2019). Kahden erityispedagogiikan koulutuksen opetussuunnitelmat inkluusion ydinarvojen viitekehyksessä.

Saarelainen, Nelli. (2020). ”Painolasti omilla harteilla” Lukiolaisten hyvinvoinnin ulottuvuudet ja tuen tarve opiskelijoiden näkökulmasta.

* Ikonen, Kirsi. (2020). Lukion erityisopettajien työnkuva ja heidän siinä kokemansa haasteet.

Koponen, Mari. (2020). Tuen tarpeet ja tuen tarjonta lukiokoulutuksessa – lukiolaisten näkemyksiä ja kokemuksia.

* Taipale, Nora. (2020). Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki lukiossa. Tapaustutkimus lukion tukijärjestelmän rakentumisesta.

Ojala, Sonja. (2021). Tärkeitä tavoitteita, suuria kysymysmerkkejä – lukion opetushenkilöstön näkemyksiä oppimisen tukemisesta osana omaa työnkuvaa.

* Hermansson, Noora-Sofia. (2021). Lukiolaisten perfektionismin ja opiskelu-uupumuksen yhteys.

Jokinen, Sara. (2021). ”Mitä sinulle kuuluu?” -Ammatillisen oppilaitoksen opettajat opiskelijoiden oppimisen tukena ja oman osaamisensa kehittäjinä tuen tarpeeseen vastaamisessa.