Artikkelit

Oppijan oikeus – opettajan taito -hankkeen yhteydessä on julkaistu useita artikkeleita. Helsingin yliopiston erityispedagogiikan professori ja Oppijan oikeus -hankkeen johtoryhmän jäsen Markku Jahnukainen kirjoitti yhdessä Jaakko Helanderin kanssa artikkelin, jossa he vertailevat toisen asteen läpäisyn edistämisen kahta erilaista ratkaisumallia.

Jahnukainen, M. & Helander, J. (2019). Toisen asteen koulutuksen läpäisy nousuun – pakolla vai tuella? HAMK Unlimited Professional.

Nelli Saarelainen (KM, pro gradun tekijä, tutkimusavustaja) ja Mari Pohjalainen (KM, EO, pro gradun tekijä) Helsingin yliopistosta kirjoittivat artikkelin lukiolaisten näkemyksistä omista tuen tarpeistaan sekä hyvinvoinnistaan. Minna Saarinen (KT, YTL, EO, yliopistotutkija) puolestaan oli mukana kirjoittamassa artikkelia siitä, mitä erityisopettajien koulutuksessa opetetaan.

Saarelainen, N. & Pohjalainen, M. (2020). Lukiolaisten näkemyksiä tuen tarpeistaan ja hyvinvoinnistaan. e-Erika: Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, (2), 19-25.

Takala, M., Mäkinen, M., Eskola, S., Saarinen, M. & Sutela, K. (2021). Mitä erityisopettajien koulutuksissa opetetaan? – Havaintoja yliopistojen ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetussuunnitelmista. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23 (2), 32-49.