Esityskutsu / Call for presentations

Change language: ENG

Oppimisseikkailu järjestetään päärakennuksella 7.-8.3.2023

Oppimisseikkailu järjestetään jälleen viiden vuoden tauon jälkeen! Oppimisseikkailu kerää oppimisesta ja opetuksen kehittämisestä kiinnostuneet yliopistolaiset yhteen. Oppimisseikkailu tarjoaa mahdollisuuden jakaa tutkimustietoa ja kokemuksia opettajien, opiskelijoiden ja hallintohenkilökunnan kesken. Tapahtumalla pyritään innostamaaan ja jakamaan hyviä käytäntöjä sekä pohtimaan, mitä jäi pandemia-ajasta käytäntöön ja miten opetus muuttui. 

Esittäjäkutsu aukeaa ja esityksiä voi jättää 31.1.2023 saakka. 

Voit ehdottaa joko 1) yksittäistä esitelmää tai 2) symposiumia, joka koostuu muutamasta (2-4) samaan teemaan kuuluvasta esityksestä. Symposiumehdotus voi koostua esimerkiksi opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden esityksistä, puheenvuoroista, opponoinneista tai diskutanteista. Symposiumin kokoaja lähettää kootun symposiumkuvauksen, jossa tiivisti kertoo symposiumin sisällön ja toteutuksen. Voit myös ehdottaa teknologiaesittelyä (15 min.) tai työpajaa (90 min). 

Arvostamme esityksiä, joissa on mukana myös opiskelijoiden edustaja tai ainakin heidän äänensä tulee kuuluviin esityksessä esim. saadun palautteen muodossa.  

Päätöksiä abstraktien hyväksynnästä tehdään jo hakuajan aikana, mutta viimeistään pian deadlinen jälkeen helmikuussa. Lähetähän abstraktisi siis mahdollisimman pian! 

Laadi abstrakti (max. 150-200 sanaa) ja otsikko esityksen kielellä. Tapahtuman kielet ovat suomi, ruotsi ja englanti. Lisää myös 

Lähetä abstrakti täältä: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=WXWumNwQiEKOLkWT5i_j7i6T4GK5eIlHh1FbAArN3ilUQVFJV1ZHV1VDOUNXOFA3WElSVzlSV1E1OC4u 

Tapahtuman verkkosivuilta voit tutustua aikaisempien vuosien ohjelmaan ja sessioihin. https://blogs.helsinki.fi/oppimisseikkailu/ 

Lisätietoja: Antero Salminen, suunnittelutoimikunnan sihteeri (antero.salminen@helsinki.fi)  

Esitysmuotojen määritykset:

1. Yksittäinen esitys (15 min + 5 min keskustelu)  Käytännöllinen, empiirinen tai teoreettinen esitys, josta tulee jättää 100-250 sanan pituinen abstrakti. 

2. Symposiumi (90 min sisältäen keskustelun ja kommenttipuheenvuoron)

Mahdollisuus esittää useita esityksiä tietystä aihepiiristä, erilaisista näkökulmista. Symposiolla on puheenjohtaja/juontaja ja mahdollisesti myös kommentaattori. Esityksiä voi olla enintään neljä, mielellään eri tiedekunnista. Opiskelijaedustusta suositellaan.  

Mitä tarvitaan: Teemaa selkeästi kuvaava otsikko, osallistujien nimet ja otsikot, symposiota kuvaava 100-150 sanan abstrakti, joka kuvaa symposiumin idean sekä tieteellisen tai käytännöllisen merkityksen.  

3. TVT-demonstraatio tai käytännön opetusidea (15 min) 

Tämä sallii esiintyjän demonstroida, selittää tai tutustuttaa yleisön potentiaalisesti hyödylliseen opetus- tai tutkimusmenetelmään. Esityksessä voi viitata tutkimukseen, mutta painopisteenä on esitellä uusi teknologinen väline tai käytännön sovellus. Yleisö voi esittää asiasta näkemyksiään ja jakaa omia kokemuksiaan samantyyppisistä asioista.  Jätä aiheesta 100-250 sanan abstrakti.  

4. Työpaja (90 minuuttia) 

Työpaja antaa osallistujille mahdollisuuden tutustua tiettyyn opetus- tai  tutkimuskäytäntöön yliopistopedagogisesta näkökulmasta. Kysymyksiä ja keskustelua voi tukea erilaisilla menetelmillä. Tarkoituksena on, että suurin osa työpajasta kuluu tekemällä oppimiseen, mahdolliset esiintyjän osuudet ovat lyhyitä. On tärkeää jättää riittävästi aikaa reflektoinnille ja keskustelulle. Abstraktissa (100-250 sanaa) on hyvä myös lyhyesti kertoa, millainen on sovelluksen tutkimusperusta.