Hantera dina bokningar

För att hantera dina bokningar, gå till sidan Mina bokningar. Där kan du bl.a. kontrollera vad som ingår i en viss bokning och huruvida den redan har behandlats.

Bilden visar Mina bokningar -vyn.

Om du vill syna en enskild bokningsförfrågan öppnar du den genom att klicka på knappen Öppna i början av raden.

Till vänster i sektionen ser du bl.a. vem som har gjort bokningsförfrågan. Under ändringsknapparna finns följande flikar:

  • Fliken Lokaler visar beställningens enskilda händelser och deras lokaler.
  • Fliken Inbjudningar är inte i bruk.
  • Fliken Tjänster är för tillfället inte i bruk.
  • Fliken Kostnad visar bokningens totalkostnader och en kostnadsspecifikation av de enskilda händelser som ingår.
  • Fliken Historik visar bokningens behandlingshistorik. Om din bokning har avslagits, finns motiveringarna under den här fliken.

Annullera en bokningsförfrågan

Om din bokningsförfrågan ännu inte har godkänts kan du annullera den på sidan Mina bokningar. Klicka på knappen Öppna vid den bokning du vill annullera och därefter på knappen Annullera bokning.

Du kan annullera en redan godkänd bokning genom att skicka ett meddelande till tilavaraus@helsinki.fi. Kom ihåg att skriva beställningsnumret i ditt meddelande.

Ändringar i bokningsförfrågan

Du kan göra ändringar i din bokningsförfrågan på sidan Mina bokningar. Välj bokning, klicka på Öppna och därefter på Gör ändring. Observera att ändringar bara är möjliga om bokningsförfrågan ännu inte har behandlats.

Ändringar i en bokningsförfrågan för en enskild händelse

Du kan ändra klockslag eller datum i sektionen Precisera bokningen. När ändringen är gjord, klicka på Sänd ändringar nere i sektionen Slutför förfrågan.

Om du vill ändra lokalen ska du annullera bokningsförfrågan och göra en ny förfrågan med en ny lokal.

Ändringar i en bokningsförfrågan för flera händelser

I den aktuella versionen av Optime finns ett programvarufel som gör att det inte går att lägga nya händelser till en tidigare förfrågan. Du kan antingen göra en helt ny förfrågan eller kontakta Lokal- och fastighetscentret.

Om du vill ta bort en händelse i en förfrågan ska du klicka på Gör ändring. I sektionen Precisera bokningen ska du därefter från rullgardinsmenyn Valda lokaler välja den händelse som du vill ta bort. Ta bort händelsen genom att klicka på krysset till höger om rullgardinsmenyn.

Om du vill ändra tidpunkten för en händelse, välj händelsen i rullgardinsmenyn Valda lokaler och ändra tidpunkten i fälten under rullgardinsmenyn.

Om du vill ändra lokalen i en händelse måste du först radera den valda händelsen från förfrågan. Därefter ska du lägga till en ny händelse till förfrågan genom att söka fram lokalen med hjälp av sökvillkoren, och lägga till lokalen och händelsen genom att klicka på Boka denna lokal i sektionen Välj lokaler.

Om du vill lägga en ny händelse till förfrågan ska du först söka fram lokalen med hjälp av sökvillkoren, och sedan lägga till händelsen genom att klicka på Boka denna lokal i sektionen Välj lokaler.

När du har gjort ändringarna i förfrågan, godkänner du den genom att klicka på Sänd ändringar nere i sektionen Slutför förfrågan.

Till övre kanten av sidan