Lukujärjestyksen suunnittelu

Optimessa lukujärjestykset luodaan mahdollisimman pitkälle hallinnoimalla useita eventejä (opetuskertoja) kerralla  ja hyödyntämällä ohjelmiston tekemää automaattisijoittelua opetusaikojen ja -tilojen suhteen. Ennen automaattisijoittelua eventille asetetaan ehtoja, joiden mukaan Optime aikatauluttaa eventit ja/tai valitsee niille tilat. Automaattisijoittelua voi käyttää koko opetusohjelmalle, useammalle eventille yhtäaikaisesti tai yksittäiselle eventille. Kaikissa tapauksissa automaattisijoittelu ei ole paras vaihtoehto, joten tarvittaessa opetusta sijoitellaan myös käsin eli ajat ja tarvittaessa myös tilat asetetaan omatoimisesti eli sijoitellaan käsin.

Alla olevassa esityksessä pääset vertailemaan prosessin eri variaatioita: 1) opetus sijoitellaan käsin ja 2) opetus automaattisijoitellaan. Todellisuudessa lukujärjestyksen suunnittelu sisältää molempia tai ainakin osia molemmista, johon esityksen kansidia viittakin. Esityksen kuvissa vihreällä taustalla ovat Optimessa tehtävät työvaiheet ja valkoisella taustalla niihin kiinteästi liittyvät työvaiheet Oodissa. Voit siirtyä esityksessä diojen välillä oikean alakulman nuolilla.

Jos et näe esitystä, voit tästä ladata kaaviot pdf-muodossa.

Kaikissa vaihtoehdoissa ensin luodaan modulet ja eventit sekä voidaan ryhmitellä opetusta courseilla ja groupeilla, jotka auttavat välttämään opetuksen päällekkäisyyksiä. Vaihtoehdosta riippuen seuraavaksi joko valmistellaan eventejä automaattisijoitteluun lisäämällä ehtoja tai siirtymällä suoraan ajoittamaan opetusta käsin. Tämän jälkeen on hyvä vielä itse tarkastaa ja pyytää opettajia tarkastamaan lukujärjestys, ennen kuin sen siirtää Oodiin (ja Sisuun).

Opetusohjelmasta ja lukujärjestyssuunnittelusta löydät lisää tietoa seuraavasti:

Sivun yläreunaan