Seikkailijat Skypen maailmassa

Hei,

Saimme blogikirjoitukseemme toiveen, että kertoisimme miten skypekeskustelu nimikkotutkijamme Hanna Posti-Ahokkaan kanssa sujui. Päätimme koota keskustelusta lyhyen kirjoituksen tänne blogiin!

Hanna Posti-Ahokas on Jyväskylän yliopistossa toimiva tutkija, jonka juuret ovat kotitalousopetuksessa sekä kansainvälisessä yhteistyössä. Hän oli valinnut artikkelinsa ja samalla tukimusaiheemme kurssin nimeä hyväksi käyttäen: Posti-Ahokas teetti eräällä kurssillaan muutama vuosi sitten kaupunkiseikkailuihin liittyvän tutkimuksen, jota hän käytti hyödykseen oman työnsä kehityksessä. Tämä tutkimus on hyvä esimerkki siitä, kuinka myös kiireinen yliopistonlehtori pystyy työnsä lomassa tutkimaan omaa työtänsä eli mennä kohti tutkivaa työtapaa. Posti-Ahokkaan mielestä on tärkeää, että opettaja välillä pysähtyy tutkimaan omaa opetustaan, sillä vain pienen vaivan näkemällä on helppoa kehittää omaa toimintaansa eteenpäin. Tutkimuksen voi liittää osaksi kurssia, jolloin tutkimusmateriaalin saanti on vaivatonta.

Keskustelun lomassa saimme myös paljon hyviä vinkkejä siihen, miten meidän tulisi kehittää tutkimustamme eteenpäin. Omien kokemuksiensa kautta Posti-Ahokas osasi kertoa, että suunnittelemamme tutkimus ei luultavasti tuottaisi tulosta, sillä yksi kaupunkiseikkailu ei ihmistä paljoa muuta. Hän sai meidät innostumaan valokuvien käytöstä tutkimuksen materiaalina, ja suunnittelemme nyt muuttavamme tutkimuksen hieman toisenlaiseksi. Hänen avullaan muokkasimme myös tutkimuskysymystämme laajasta hieman tarkemmaksi. Saimme myös vinkiksi, että tutkimus kannattaisi ottaa osaksi kurssia, jolloin seikkailun jälkeen olisi mahdollista pitää ajatusten purkutilaisuus. Skypetapaaminen herätti meissä kaikissa paljon uusia ideoita, ja tästä on nyt hyvä jatkaa eteenpäin!

Terveisin,

Seikkailijat

2 Replies to “Seikkailijat Skypen maailmassa”

1. Moi! Kiva, että saitte hyvin yhteyden tutkijaanne pitkästä välimatkasta huolimatta. Hienoa, että tutkijanne on valmis tutkimaan ja kehittämään omia työtapojaan, sillä olen huomannut, että monet opettajat, jotka ovat kouluttautuneet jo useampi vuosi sitten, usein pitävät vanhoja tuttuja työtapoja niin arvossa etteivät ole niin valmiita muuttamaan niitä. Ehkä Hanna Posti-Ahokas omalla toiminnallaan kannustaakin muita opettajia tutkimaan omaa opettamista ja työtapoja.

Nea / Mamut rokkaa

2. Moi! Mahtavaa kuulla, että saitte uusia näkemyksiä ja vinkkejä tutkimukseenne. Vaikuttaa että Posti-Ahokas on oikeasti kiinnostunut asiasta!
    Muutenkin mielenkiintoisia ajatuksia tutkimusten ja kurssien yhdistämisestä. Toivottavasti pystytte pitämään yhteyttä jatkossakin tutkijaanne, vaikka sitten skypen kautta!
    Mikaela/motivaatiosafka