10 vuoden hiljaisuus eli kuinka asiantuntijaksi tullaan

Luovan verkoston nimikkotutkijan Kai Hakkaraisen artikkelissa Verkostoälykkyys: Välittynyt näkökulma älykkyyden tutkimukseen (2009, Kirsti Lonkan ja Sami Paavolan kanssa) käsitellään muun muassa verkostoälykkyyden eri ilmenemismuotoja ja artefaktien roolia ihmisen älyllisessä toiminnassa. Artikkelissa pohditaan myös asiantuntijuutta ja sen kehittymistä.

Artikkelin mukaan asiantuntijuus kehittyy, kun yksilö pääsee kosketuksiin asiantuntijakulttuurin ja sen välittämän tiedon ja osaamisen kanssa. Vaikka monet asiat ovat vaikeita tehdä ja hallita, ne muuttuvat yksilölle suhteellisen helpoiksi ja mahdollisiksi saavuttaa tämän päästessä osallistumaan asiantuntijakulttuuriin ja saadessa kehittyvään taitotasoonsa suhteutettua ohjausta ja tukea. Tämä antanee toivoa myös tulevaa tutkijatenttiä ajatellen.

Hakkarainen kirjoittaa myös, että huippusaavutuksiin yltäminen edellyttää varhaista pääsyä asiantuntijoiden ohjaukseen. Suuri osa meistä on yliopisto-opintojensa alussa ja jo nyt tällä opintojaksolla meidät otetaan Helsingin yliopiston asiantuntijakulttuuriin mukaan. Mitä enemmän pääsemme tutustumaan tutkijoihin ja heidän työhönsä, sitä enemmän se auttaa meitä kehittämään omaa ammattitaitoamme ja asiantuntijuuttamme myöhemmin.

Hakkarainen kirjoittaa artikkelissaan, ettei yksikään ihminen voi päästä historiallisesti merkittäviin saavutuksiin omaksumatta aikaisemmin luotua tietoa ja asiantuntijuutta, joihin nämä merkittävät luovat saavutukset vahvasti pohjautuvat. Tämän aikaisemman tiedon omaksuminen tarkoittaa luovan työn tekijöille yleensä noin ”10 vuoden hiljaisuutta” ennen kuin oma tuottavuus herää.

Nyt on siis alkanut meidän 10 vuoden hiljaisuutemme, jonka aikana omaksumme tietoa, opimme taitoja ja tulemme oman alamme asiantuntijoiksi. Ennustamme, että vuonna 2027 alkaa tapahtumaan… Vai mitä?

Terhi/Luova verkosto

4 Replies to “10 vuoden hiljaisuus eli kuinka asiantuntijaksi tullaan”

1. Olipa inspiroiva kirjoitus! En olekaan ajatellut asiaa, että tosiaan mehän olemme nyt Helsingin yliopistossa asiantuntijoiden muokattavina! Vieläkin jaksan kokea ihmetyksen tunnetta, miten juuri minä olen täällä, näin taitavien ihmisten opetettavana. Tästä on loistava jatkaa eteenpäin ja jatkaa tätä 10 vuoden hiljaisuutta, 2027 be warned!

2. Muistan, että kurssin alkaessa kaikki tutkimukset, kandit, gradut yms. kuulostivat hirvittävän vaikeilta ja kaukaisilta. Mielessäni pyöri kysymys: Miten ihmessä tulen ikinä selviämään esim. gradun kirjoittamisesta? Nyt kurssin aikana olen kuitenkin huomannut, ettei se ole aivan mahdotonta. Jo tässä ajassa olen omaksunut valtavasti tietoa, joten luulen olevani melkoisen valmis viiden vuoden päästä kirjoittamaan omaa tutkimusta. Ja entäpä sitten 10 vuoden kuluttua, hui sitä odotellessa!

3. Kiitos kommenteista!
    Olemme tosiaan asiantuntijoiden muokattavina ja opetettavina, mutta myös kaikki me opiskelijat muokkaamme ja opetamme toisiamme. Niin ammatillisesti kuin ihmisinä. Verkostoissa on voimaa!