Luova yhteisö – Tiukkaa faktaa #aineisto ’sta

Moikkamoi,

täällä Luova yhteisö! Kiitokset vielä kaikille, jotka tulivat seuraamaan ensimmäisen vlogimme julkaisua. Valitettavasti kaikkia oppimistehtäviä emme voi tehdä videon muodossa, joten tässä olisi nyt tarjolla harvinaisen faktapitoista tekstiä nimikkotutkimuksemme yksityiskohdista.

Tutkimuksemme, Line by line, part by part: collaborative sketching for designing (2016), aineisto hankittiin videoimalla Helsingin yliopiston ensimmäisen vuoden käsityönopettajaopiskelijoiden ryhmätyöskentelyä, ja ryhmätilanteissa tuotettuja 2D-piirroksia. Tutkimukseen valittiin kaksitoista 20-48-vuotiasta opiskelijaa 36 opiskelijan joukosta. Valintaan vaikuttivat opiskelijoiden oma halukkuus ja mahdollisuudet osallistua ompelutekniikan kurssille. Opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella 3D-tekstiilipalapeli näkövammaisille lapsille. Luonnosteluprosessin ja palapelien valmistumisen jälkeen videoita ja tuotoksia analysoitiin. Tutkimusaineiston keruuajankohta ei tule esille raportissa, mutta aiomme selvittää sen nimikkotutkijaltamme, Pirita Seitamaa-Hakkaraiselta.

kuva 1: tehtävänanto

Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta kolmen tunnin mittaisesta videosta, jotka on kuvattu suunnitteluistuntojen aikana, sekä neljän ja puolen tunnin ryhmähaastatteluvideosta ja 26 tuntia kestävästä 3D-palapelin työstämisvaiheen videosta. Tutkimusaineistona käytettiin videoaineiston lisäksi opiskelijoiden laatimia kymmenen kysymyksen listoja siitä, miten 3D-palapeli tulisi suunnitella näkövammaisille lapsille. Tutkimuksessa analysoitiin myös opiskelijoiden tekemien palapelien luonnostelmia ja ajatuskarttoja rajoitteista, jotka mahdollisesti ilmenevät suunnitteluprosessissa.

Tutkimuksessamme halutaan selvittää, kuinka yhteistyössä tehtyä luonnostelua (collaborative sketching) hyödynnetään suunnitteluprosessissa. Tutkimuskysymyksiä on kolme:

1) Kuinka yhteistyössä tehty/ kollaboratiivinen työskentely näkyy luonnostelussa?

2) Kuinka yhteistyössä toteutetun/ kollaboratiivisen luonnostelun jaksot vaikuttavat suunnitteluun?

3) Minkälaiset luonnostelun yhteistyöjaksot (collaborative sequence) edistävät suunnittelua?

Tutkimusasetelmassa oli kolme istuntoa, joista jokaisessa annettiin uusi tehtävä (Kuva 1). Jokaisen koeryhmän kaikki kolme istuntoa videoitiin sekä ylhäällä (kuva 2) että sivussa (kuva 3) olevilla kameroilla. Ryhmien jäsenet oli merkattu erivärisillä rannekkeilla (kuvat 2 ja 3) tunnistamisen ja materiaalin analysoinnin helpottamiseksi. Tämän lisäksi kaikki ryhmien tuottamat dokumentit kerättiin yhteen ja jälkeenpäin tehdyt ryhmien haastattelut videoitiin.

Kuva 2: yläkamera
kuva 3: sivukamera

Kuvat: Line by line, part by part: collaborative sketching for designing (2016, Tellervo Härkki, Kai Hakkarainen ja Pirita Seitamaa-Hakkarainen) https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10798-016-9379-7 (17.10.2017)

Luova yhteisö/ Sara ja Saga

3 Replies to “Luova yhteisö – Tiukkaa faktaa #aineisto ’sta”

1. Kävinkin viime kerralla katsomassa vloginne, ja sitä oli erittäin mukava seurata ! Aiheenne on mielestäni mielenkiintoinen, niinpä jäinkin miettimään näitä 3D-tekstiilipalapelejä. Tiedättekö että, valmistettiinko palapelit vain tutkimusta/kurssia varten, vai oliko palapeleillä jonkinlainen tarkoitus päästä oikeaan käyttöön ?

Susanna / Seikkailijat

1. Moi, Susanna! Kiva, että tykkäsit vlogistamme. Tutkimuksen jälkeen tekstiilipalapelit lahjoitettiin tutkimuksessakin mukana olleelle Celialle, joka “– tukee yhdenvertaisuutta lukemisessa ja oppimisessa”.

Voit tutustua Celiaan tarkemmin osoitteessa:

– Saga

1. Onpa hienoa että tekstiilipalapelit pääsivät oikeaan käyttöön tutkimuksen jälkeen !
        Susanna/Seikkailijat