Mikä ihmeen HEED? /Seikkailijat

Oma nimikko tutkimuksemme “GET OUT!” on osana HEED:iä eli Home Economics for Diversities tutkimushanketta. Halusimme sen vuoksi avata tätä kiinnostavaa projektia myös teillekin.

HEED tutkimus keskittyy ensisijaisesti opettajankoulutukseen, vielä tarkemmin sanottuna kotitalousopettajiin. Sen kautta halutaan tuottaa parempaa opetusta, joka vastaisi opiskelijoiden tarpeita tässä moninaisessa yhteiskunnassa. Samalla halutaan kiinnittää huomiota siihen, olisiko opiskelijoille mahdollista tarjota erilaisia opetuskeinoja, jotka voisivat parantaa oppimista ja joita he voisivat tulevaisuudessa hyödyntää itse opettajina.

Lisäksi halutaan saada selvittää, miten kansallisilla oppimistuloksilla ja opetussuunnitelmalla olisi mahdollista vaikuttaa monimuotoisuuden määrittelyyn sekä miten voitaisiin luoda kulttuurisesti reagoivaa oppimisympäristöä koulussa ja sen ulkopuolella.

Projektin kannalta tärkeitä käsitteitä ovat mm. sukupuoli ja tasa-arvo, kokemusoppiminen sekä kulttuuri. Blogissa on esitellään monipuolisesti erilaisia kulttuurisia ryhmiä ja sen kautta ilmenee juurikin se, ettei kulttuuri ole vain maiden välinen asia. Kaikki blogissa mainittu toiminta tapahtuu tutkimuksen puitteissa kotitalousopettajien ja -opetuksen näkökulmasta, mutta näkemyksiä olisi helppo soveltaa myös muiden alojen opetukseen ja kasvatukseen.

Tutkimusryhmään kuuluvat nimikkotutkijamme Hanna Posti-Ahokas sekä Salla Venäläinen, Hille Janhonen-Abruquah, Sonja Anttila ja kurssin vetäjämme Päivi Palojoki. Lisäksi muutama maisterivaiheen opiskelija on mukana hankkeessa pro-gradu tutkielmansa kautta.

Lisätietoja tutkijaryhmästä löydät kätevästi blogin sivulta, joka toimii tutkimushankkeen alustana. Blogin julkaisuista löytyy tutkimustietojen ohella opetusvinkkejä ja muuta tarpeellista sisältöä kotitalousopetuksen moninaisuuteen liittyen.

Blogiin pääset tutustumaan tästä: https://blogs.helsinki.fi/heedproject/

Löydät projektin myös Facebookista https://www.facebook.com/heedresearchproject/

 

Terveisin,

Seikkailijat

5 Replies to “Mikä ihmeen HEED? /Seikkailijat”

  1. Hei! Teidän tutkimuksessa onkin mielenkiintoinen ja tärkeä aihe. Opetusta olisi aina hyvä kehittää ja kuunnella opiskelijoiden tarpeita. Kulttuuri käsitteenä on hyvin monipuolinen ja hienoa, että sitä tuodaan tässä esille laajemmin ja eri näkökulmista tarkasteltuna. Kiitos linkistä tutkimuksen blogiin, täytyykin mennä tutustumaan siihen tarkemmin.
    Terkuin, Elina/Pedagogit

    1. Suosittelen tosiaan Heediin tutustumista, tulee varmasti meille vastaan myös muilla köksän kursseilla! Heedin aihe on tärkeä, joten myös minusta on hienoa, että sitä tuodaan enemmänkin nyt esille näin tutkimusprojektin avulla.

      Terveisin,
      Meeri / Seikkailijat

  2. Todella kiinnostava tutkimushanke, on hyvin tärkeää kehittää opetusta opiskelijalähtöisesti ja aiheet tutkimuksen blogissa ovat ajankohtaisia.
    Blogin postaukset olivat mielenkiintoisia ja herättivät paljon ajatuksia. Esimerkiksi “Kahdeksannen luokan oppilaat keskustelivat tasa-arvoisesta avioliittolaista”-postauksessa jäin pohtimaan, että millaisia näiden oppilaiden vanhempien mielipiteet mahtavat olla; olisikohan ryhmässä kuultu erilaisia vastauksia, jos jonkun vanhemmat olisivat vaikkapa näkyvästi homoavioliittoja vastaan? Tai toisaalta miten ryhmäpaine on voinut vaikuttaa tilanteessa, uskalsivatkohan kaikki kertoa oman, rehellisen mielipiteensä?
    -Heidi / Luova yhteisö

  3. Olen seurannut mielenkiinnolla aihettanne, sillä Hille on meidän nimikkotutkijamme! Kotitalouskoulutus yleisesti on hyvä testausalusta monikulttuurisuuden sekä kulttuurisen kestävän kehityksen tarkastelulle. Sen opinto-ohjelmaan sekä -suunnitelmaan kuuluu jo valmiiksi erilaisten kulttuuritaustojen ymmärtäminen ja niistä kiinnostuminen. Omaa kulttuuriaan ei ole helppoa tarkastella ulkopuolelta käsin. Hille itse totesi haastattelussamme, että jokainen oppii itsestään pakolla, kun tutustuu muihin, joten itseään työelämässä tai elämässä ylipäänsä etsivälle opiskelijalle kulttuurisen viitekehyksen hahmottaminen on hyvin tärkeää.

    Meidän nimikkotekstissämme kulttuuria tarkastellaan hyvinkin ulkopuolisesti menemättä sitä määrittäviin aihepiireihin, kuten vaikkapa sukupuolisuuteen, stereotypioihin ja rooleihin yhteisön jäsenenä. Tämän päivän yhteiskunnassa olisi kuitenkin hyvä päästä myös teoriatasolta keskustelemaan. Opintouudistuksissa, digitalisaatiossa sekä työ- ja opiskelukulttuurikysymyksissä on ääneen päästetty pääosin asiantuntijoita, joilla toki on se tietotaito, jota vaativien modernien projektien läpivienti vaatii, mutta samalla on unohtunut niin sanottu suorittava taso eli oppilas tai opiskelija. Itselle tulee ainakin mieleen digiloikassa nettiin siirtynyt opintomateriaali, jota ei sinänsä kuitenkaan laajamittaisesti uudistettu vaan samat koulukirjat toimivat nyt e-palveluissa…

    Itselle käy sama kuin Elinalle, siirryn tästä lukemaan tuotakin blogia! Heippa! T: Jesper, Juánittelijat

    1. Hei,

      Kiitos kommentista! Olen opintojeni aikana huomannut tismalleen saman, että kotitalousopetus on erittäin hyvä alusta kokeilla uusia tapoja opettaa sekä toteuttaa uuden opetussuunnitelman mukaisesti oppialoja yhdistäviä aihekokonaisuuksia. Ala luo hienot mahdollisuudet toteuttaa opetusta itsensä näköisenä. Ja samalla opettaa kaiken maailman kulttuureista oppilaille!

      Kulttuuri on asia, jonka moni ihminen, myös tutkija, näkee eri tavalla ja kulttuurin erilaisista määrittelyistä näkyy myös henkilön tietynlainen poliittinen tausta. Kävin juuri kurssin kasvatuksen yhteiskunnalliset, kultuuriset ja filosofiset perusteet, jossa muutaman luennon ajan paneuduttiin kulttuuriin ja sen määrittelyn ongelmiin. On ongelmallista puhua kulttuureista ja kulttuurien välisyydestä termien sisältämien ennakko-odotusten ja stereotypioiden takia. Tämä tekeekin kulttuurista puhumisen haastavaksi, kun useamman tutkijan mielestä alalta puuttuu oikeanlainen termistö.

      Olet oikeassa mitä tulee digiloikkaan. Uudisus olisi voinut olla parempikin, ja ainakin tähän mennessä digiloikka tuntuu olevan asia josta puhutaan paljon, mutta joka ei todellisuudessa näy paljoakaan opiskelijan arjessa. Ja ne muutokset jotka tehdään, eivät lopulta edes toimi.

      Pitäisikin varmaan tutustua paremmin teidänkin nimikkotekstiin yhteisen teeman ja kirjoittajan myötä!

      Terveisin,
      Meeri/Seikkailijat

Leave a Reply to Meeri O Heimo Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *