Stressistä

Hyvää iltaa arvon opiskelijakollegat!

Kuvahaun tulos haulle stressi

Haluaisimme tänään ottaa ryhmämme kanssa aiheeksi stressin ja kuinka liiallisesta stressistä voi päästä eroon. Käykää katsomassa linkkaamamme mielenkiintoinen video siitä, kuinka stressi vaikuttaa aivoihimme! Nykyihmisellä on hirveästi stressiä elämässään, ja onkin tärkeää purkaa paineita, jotta stressi ei ota yliotetta elämästä. Haluammekin siis kertoa teille vinkkejä siitä, kuinka stressiä voi lievittää.

https://www.youtube.com/watch?v=WuyPuH9ojCE

Motivaatiosta aiemmin kirjoitettuamme voimme yhdistää myös stressin opiskelijoiden arjen yleiseksi tunteeksi. Tiedämme sanomattakin, että esimerkiksi tapahtumien, tapaamisten ja velvollisuuksien runsaus tai päällekkäisyys aiheuttavat kovia stressireaktioita, joista on hankala päästä eroon. Produktiivisuus ja asioiden hallinta tuntuu auttavan, mutta haitallisen stressin purkaminen on haastavaa ja lisäksi hyvin tärkeää, jotta videossakin mainittua stressihormonia, kortisolia, ei muodostu elimistöihimme liikaa. Vuonna 2012 tehdyn Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksen mukaan 30 % opiskelijoista koki kärsivänsä voimakkaasta stressistä. Ajoittainen stressi kuitenkin on hyväksi pieninä määrinä. Linkkaamamme TED-Ed:in animaatio stressistä kuvaa, mitä krooninen stressi tekee aivoillemme sekä mitä muita oireita siitä seuraa. Siinä kuvataan hyvin biologisin ottein miten stressireaktio muodostuu: stressihormonin aktivoitumisesta sen mahdolliseen krooniseen vaikutukseen, ja siitä edespäin kroonisen stressin haitallisiin oireisiin kuten oppimisvaikeuksiin, huonompaan muistiin ja heikkoon stressinhallintakykyyn.

Stressiä voi hallita monin eri tavoin. Jos elämä alkaa tuntua stressaavalta ja kuormittavalta, on hyvä pysähtyä hetkeksi kiireen keskellä. Jaa tuntemuksiasi läheisten ihmisten kanssa tai keskustele tarvittaessa koulupsykologin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Huolien jakaminen keventää omaa taakkaa, niiden vatvominen yksin on vain haitallista ja pahentaa tilannetta. Tämän sijaan koita etsiä konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen. Pyri järjestämään työ- ja opiskeluolosuhteet vähemmän kuormittaviksi ja aseta asiat tärkeysjärjestykseen; voitko luopua jostain hyvinvoinnin parantamiseksi. Tässä yhteydessä on hyvä tunnistaa omat rajat ja voimavarat. Mikä on se tekijä, joka aiheuttaa stressiä? Se mikä stressaa yhtä, voi olla toiselle voimavara. Miten stressioireet ilmenevät? Millä tavoin saat rentouduttua? Jokaisen on tärkeä löytää itselleen sopivat selviytymiskeinot. Ihmissuhteista, liikunnasta, riittävästä unen saannista sekä terveellisestä ja säännöllisestä ravinnosta on myös apua stressinhallinnassa. Lataa akkujasi tekemällä asioita, joista saat hyvän mielen. Stressi voi liittyä myös omaan asennoitumiseen koulutyössä. Helposti voi asettaa itselleen onnistumisen pakon, jolloin itselle on opeteltava olemaan armollisempi ja hyväksymään virheet. Toisaalta stressiä voi aiheuttaa myös aikaansaamattomuus ja kasaantuvat työt. Tällöin on taas hyvä opetella ajanhallintaa ja jaksottaa arkea niin, ettei tekemiset jää roikkumaan.

Laitoimme kirjoituksen mukaan myös Kauppalehden artikkelin (9.10.2017), jossa aivokirurgi Juha Hernesniemi jakaa oman haastavan työnsä aiheuttamia tuntemuksia ja ajatuksia. Sen lukemisen jälkeen omat pienemmät ongelmat, joista muiden henki ei riipu, tuntuvat hyvin pieniltä. Se avaa paineista, työstä ja stressistä toisenlaista perspektiiviä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huippukirurgi-hernesniemen-huono-paatos-johtaa-kuolemaan—ihmisten-elama-on-varomista-ja-valittamista/qxkQxAM6

Stressi kuuluu valitettavasti yliopisto-opiskelijan arkeen, tärkeintä on kuitenkin osata hallita sitä. Välillä emme välttämättä edes huomaa kuinka paljon stressaamme, ja pidämme stressiä normaalina olotilana. On elintärkeää tunnistaa liiallinen stressi arjessa ja purkaa sitä eri keinoin. Toivottavasti blogin lukijoille heräsi ajatuksia tästä postauksesta, ja ehkäpä kiinnittää enemmän huomiota siihe, ettei stressi yllä hallitsevaksi osaksi elämää. Muistakaahan pitää ansaittuja lepopäiviä ja nauttia koulutöiden ja muiden velvollisuuksien ohella!

Menestyksen hinta toivottelee kaikille stressivapaata viikonloppua!

4 Replies to “Stressistä”

  1. Kiva, kun otitte esille tärkeän aiheen! Valitettavan monelle varmasti ajankohtainen. Itse olen huomannut toimivaksi keinoksi teidän tekstissännekin mainitsemanne aikatauluttamisen. Selkeät työskentelyajat saavat vapaa-ajan oikeasti tuntumaan vapaalta. Tällöin mielessä ei pyöri koko ajan ajatus siitä, että pitäisi opiskella.

    Rentouttavaa sunnuntai-iltaa!

    1. Hei Laura! Aikatauluttaminen onkin oiva tapa pitää elämä järjestyksessä ja siten stressi kurissa 🙂 Tärkeää on myös ajoittaa itselleen vapaa-aikaa jolloin voi huoletta rentoutua! Mainiota maanantaita sinulle

      – Menestyksen hinta/ Ronja

  2. Itse olen nyt tämä syksynä huomannut stressaavani todella paljon, koska minulla on ollut kaksi suurta projektia: harjoittelu ja kandi. Eniten minulle stressiä on luonut tiukat aikataulut ja palautettavat tuntisuunnitelmat ja muut tehtävät. Toimivaksi stressin poistajaksi olen kokenut juurikin Laurankin mainitseman aikatauluttamisen. Olen kalenteriin merkannut milloin opiskelen mitäkin. Myös se, että saa joka päivä ajatukset nollattua pois koulusta ja tehtävistä joksikin aikaa, on auttanut. Myös riittävä uni on tärkeää.

    Anne/vallankumoukselliset

    1. Moikka Anne!

      Kiireinen syksy siis sinulla takana, wow! Itsekin olen aikataulutuksen sekä kalenterin suuri fani, tuntuu että elämä pysyy niiden avulla paremmin järjestyksessä 😀 Vapaa-aika ja nollaus esimerkiksi urheilun tai Netflixin muodossa on myös tärkeää jaksamisen ja tehokkuuden kannalta. Jos koko ajan viilettää paikasta toiseen, puhti loppuu hyvin nopeasti ja stressilevelit kasvavat. Ja mainitsemasi uni on nollauskeinoista parhaimpia! 🙂

Leave a Reply to Anne Liikanen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *