Kategoriat
Uncategorised

Maailmanpelastajien aineisto

Nimikkotutkija : Hille Janhonen-Abruquah

Nimikkotutkimus : Educating professionals for sustainable futures (2018)

  Tutkimuksen aineisto koostuu ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmasta ja ammattikoulun opettajien ryhmähaastattelusta. Opettaja Jenni Topp keräsi haastatteluaineiston vuonna 2016 ja se analysoitiin opetussuunnitelman ohella yhdessä Hille Janhonen-Abruquahin ja Hanna Posti-Ahokkaan kanssa nimikkotutkimusta varten.

  Aikaisempaan tutkimukseen perustuvista kulttuurisen kestävyyden seitsemän määritelmän pohjalta luotiin neljä teemaa, jotka ohjasivat tutkimuksen empiirisen osion toteuttamista. Nämä teemat olivat : perinteiden elinvoimaisuus, taloudelliset lähtökohdat, paikallisen kulttuurin moninaisuus ja ylläpito sekä vaikutusmahdollisuudet ihmisen ja ympäristön väliseen tasapainoon. Opetussuunnitelmasta etsittiin neljää edellä esitettyä teemaa vastaavia sisältöjä. Samoja teemoja käytettiin myös ryhmähaastattelun kysymysten rakentamisessa ja aineiston analysoinnin apuna.

  Opetussuunnitelmaksi valikoitui hotelli-, ravintola- ja catering-alan vuoden 2015 opetussuunnitelmajosta tarkasteltavaksi valittiin erityisesti Stadin Ammattiopiston kokkikoulutus. Opetussuunnitelma ja opetusmateriaali valikoituivat tutkimuskohteiksi, sillä ne heijastavat laatimisaikansa yhteiskuntaa, sekä ovat kaikille julkisesti saatavilla. Kokkikoulutuksesta valittiin 3 pakollista ammattikoulutukseen kuuluvaa opintokokonaisuutta ja 3 yleistä opintokokonaisuutta  (kooste näistä täällä). Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opetussuunnitelma oli 203 sivuinen, josta tutkimukseen valittu aineisto kattoi yhteensä 29 sivua.  

Empiirisen osion aineisto kerättiin teemahaastattelulla, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna. Tarkkoja kysymyksiä tai niiden esitysjärjestystä ei laadittu, mutta tutkija esitteli keskusteltavat teemat yksi kerrallaan ja herätti ajatuksia kyseiseen aihealueeseen. Tämän jälkeen opettajat saivat vapaasti käydä keskustelua kustakin teemasta. Ryhmähaastattelujen runko. Haastattelijana toimi tutkija Jenni Topp, joka työskentelee Stadin ammattiopistossa ruokatuotannonopettajanaRyhmähaastattelu kesti 53 minuuttia. Ryhmähaastatteluun kutsuttiin seitsemän opettajaa, mutta aikataulullisista syistä vain kolme aammatiopettajaa osallistui siihen (S2 opettaja, ympäristöosaamisen asiantuntijaopettaja, sekä ruokatuotannon opettaja). Alun perin tarkoitus oli järjestää useampia haastatteluja, mutta tutkijat kokivat yhdestä haastattelusta kertyneen tarpeeksi aineistoa. Haastattelun puhtaaksi kirjoitetun version alustava analyysi viittasi siihen, että haastatteludata tukee aineistosta kerättyä dataa eikä lisähaastatteluita tarvinnut tehdä.  

Tutkimuksella pyrittiin vastaamaan kysymyksiin: 

  • Miten kulttuurinen kestävyys esitetään ammattikoulun hotelli-, ravintola- ja catering-alan uudessa vuoden 2015 opetussuunnitelmassa? 
  • Miten opettajat kokevat kulttuurisen kestävyyden ilmenevän ja toteutuvan hotelli-, ravintola- ja catering-alan käytännönläheisessä opetuksessa? 
  • Miten opetussuunnitelmassa esiintyviä kulttuurisen kestävyyden tavoitteita sovelletaan opetuksessa? 

  Pohdimme, kuinka pätevänä haastattelun tuloksia voidaan pitää, kun haastateltavien määrä oli niinkin vähäinen kuin kolme. Kulttuurisen kestävyyden teorian laajuus ja aineiston suppeus ovat mahdollisesti vaikea sovittaa yhteen. Haastateltavien vähäisyyttä kuitenkin kompensoi tehty analyysi, jossa haastatteludata tuki aineistosta kerättyä dataa. Kulttuurin merkitystä ja roolia kestävässä kehityksessä ei korosteta opetussuunnitelmassa, eikä se tullut esille myöskään opettajien puheissa. Kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen on kyllä mainittu opetussuunnitelman tarkastelluissa tutkinnon osissa. Kulttuurisen kestävyyden termi sitä vastoin esiintyi tutkimustuloksissa ainoastaan kerran. Tosin, vaikka kulttuurisesta kestävyydestä ei puhuta kyseisellä termillä, sen teemat esiintyvät käytännön opetuksessa. Tutkimuksessa itsessäänkin myös myönnetään, että se on pienimuotoinen. Tutkimuksella on siis tapaustutkimuksen piirteitä eli se keskittyy vain yhteen ammattialaan ja valittuihin osiin opetussuunnitelmasta ryhmähaastattelun ohella. Tutkimus ei täten tarjoa tuloksia, joita voitaisiin soveltaa ammattikoulutukseen yleisesti. 

Elina,  Jessica, Liisa, Maiju, Malla, Marita, Miira, Netta, Ronja & Roosa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *