Kategoriat
Uncategorised

KEKE, ja mitä olemme oppineet tähän asti…

Keke, mitä olemme oppineet tähän asti ja missä olemme kehittyneet ?

Jaoimme oppimamme asiat kolmeen kategoriaan: ryhmätyöhön, tutkimukseen yleisesti, sekä spesifimmin nimikkotutkimukseen liittyviin seikkoihin. Alla eriteltyinä teemoja, joista koemme oppineemme kurssin aikana.

1. Olemme oppineet ryhmätyöstä ja ryhmässä työskentelemisestä…

  • ryhmähengestä – miten ryhmähenki syntyy ja miten sitä ylläpidetään
  • vastuun jakamisesta ja kollektiivisesta työskentelystä
  • kriittisen tarkastelun ja yhdessä pohtimisen hyödyistä
  • omien ja yhteisten ajatusten sanoittamisesta: miten tärkeää artikulointi, itsensä ilmaiseminen ymmärrettävästi, kysyminen ja selittäminen ovat. Olemme saaneet harjoitella niitä.
  • millaista on työskennellä porukassa etänä. Tämä on ollut mielekästä siksikin, että tullee vastaan myöhemmin työelämässä.
  • sekä eri alustojen käytöstä ja teknisistä valmiuksista.

    2. Tutkimuksesta yleisesti olemme oppineet…
  • erilaisista tutkimusmenetelmistä ja ratkaisuista
  • tutkimuksen eri vaiheista (esim. aiheen rajaus, eettiset ongelmat, rahoituksen hakeminen…)
  • mitä kasvatustieteellinen tutkimus voi olla, sen peruskäsitteistä
  • kasvatustieteiden laaja-alaisesta merkityksestä, miten eri tieteet voivat lomittua yhteen
  • että tutkimuspohjana voi olla toinen tutkimus tai teoriat
  • että tutkimuksen täytyy olla perusteltua. Lähtiessä tutkimaan tulee tietää miksi lähtee tutkimaan, mitä lähtee tutkimaan ja miten on tutkittu aikaisemmin. Tutkittavaan tulee perehtyä perusteellisesti ennen tutkimusta.
  • eettisistä ongelmista, esimerkiksi, kun lapsia tutkitaan, tulee punnita hyötyjä ja haittoja.

    3. Nimikkotutkimukseen liittyvää:
  • Käsitys kasvatustieteellisestä tutkimuskirjosta on laajentunut, kasvatustieteiden monipuolisuus on auennut entisestään.
  • Olemme tutustuneet kestävään kehitykseen ja kasvatustieteisiin liittyviin näkökulmiin (esim. SED) ja miten ne ovat sidonnaisia isompiin kokonaisuuksiin.
  • Monitieteellisyys tutkimuksessa (esim arkkitehtuurin suhde kasvatukseen).

    Ja oppiminen jatkuu…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *