Keke, mitä olemme oppineet tähän asti ja missä olemme kehittyneet ?
Jaoimme oppimamme asiat kolmeen kategoriaan: ryhmätyöhön, tutkimukseen yleisesti, sekä spesifimmin nimikkotutkimukseen liittyviin seikkoihin. Alla eriteltyinä teemoja, joista koemme oppineemme kurssin aikana.
1. Olemme oppineet ryhmätyöstä ja ryhmässä työskentelemisestä…
- ryhmähengestä – miten ryhmähenki syntyy ja miten sitä ylläpidetään
- vastuun jakamisesta ja kollektiivisesta työskentelystä
- kriittisen tarkastelun ja yhdessä pohtimisen hyödyistä
- omien ja yhteisten ajatusten sanoittamisesta: miten tärkeää artikulointi, itsensä ilmaiseminen ymmärrettävästi, kysyminen ja selittäminen ovat. Olemme saaneet harjoitella niitä.
- millaista on työskennellä porukassa etänä. Tämä on ollut mielekästä siksikin, että tullee vastaan myöhemmin työelämässä.
- sekä eri alustojen käytöstä ja teknisistä valmiuksista.
2. Tutkimuksesta yleisesti olemme oppineet… - erilaisista tutkimusmenetelmistä ja ratkaisuista
- tutkimuksen eri vaiheista (esim. aiheen rajaus, eettiset ongelmat, rahoituksen hakeminen…)
- mitä kasvatustieteellinen tutkimus voi olla, sen peruskäsitteistä
- kasvatustieteiden laaja-alaisesta merkityksestä, miten eri tieteet voivat lomittua yhteen
- että tutkimuspohjana voi olla toinen tutkimus tai teoriat
- että tutkimuksen täytyy olla perusteltua. Lähtiessä tutkimaan tulee tietää miksi lähtee tutkimaan, mitä lähtee tutkimaan ja miten on tutkittu aikaisemmin. Tutkittavaan tulee perehtyä perusteellisesti ennen tutkimusta.
- eettisistä ongelmista, esimerkiksi, kun lapsia tutkitaan, tulee punnita hyötyjä ja haittoja.
3. Nimikkotutkimukseen liittyvää: - Käsitys kasvatustieteellisestä tutkimuskirjosta on laajentunut, kasvatustieteiden monipuolisuus on auennut entisestään.
- Olemme tutustuneet kestävään kehitykseen ja kasvatustieteisiin liittyviin näkökulmiin (esim. SED) ja miten ne ovat sidonnaisia isompiin kokonaisuuksiin.
- Monitieteellisyys tutkimuksessa (esim arkkitehtuurin suhde kasvatukseen).
Ja oppiminen jatkuu…