PIRTSAKOIDEN nimikkotutkimuksen aineisto

Moikka kurssilaiset!

Tässä blogipostauksessa esittelemme nimikkotutkijamme Henna Asikaisen tutkimuksessa “The relationship between Life science students’ burnout profiles, processes of understanding and academic achievement” käytettyjä aineistoja. Pohdimme myös, mihin tutkimusongelmaan aineistolla pyritään tutkimuksessa vastaamaan ja kuinka hyvin käytetyllä aineistolla on päästy käsiksi tutkittavaan ilmiöön.

Nimikkotutkimuksemme tarkoitus on selvittää, kuinka uupuneita Helsingin yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat ja mitä yhteyksiä uupumuksella on ymmärtämiseen, järjestelmällisyyteen ja saavutuksiin opinnoissa. Nimikkotutkimuksessamme aineistolla pyritään vastaamaan tutkimusongelmaan, joka on, että miten opiskelijoiden uupumus on yhteydessä ymmärrykseen ja järjestelmällisyyteen opiskelussa sekä akateemisiin saavutuksiin? Kysytään myös, miten uupumus kehittyy opintojen mittaan.

Tutkimuksen aineistot on kerätty 538 opiskelijalta keväällä 2018 sähköisellä ja tutkimuspohjaisella HowULearn -kyselyllä. HowULearn -kysely mittaa opiskelijan syvä- ja pintasuuntautunutta oppimistyyliä ja niiden vaikutusta oppimiseen sekä opiskelun järjestelmällisyyttä. Lisäksi kysely kartoittaa opiskeluun liittyvää uupumusta SBI-9 (Student Burnout Inventory) -mittarilla kysymyksillä uupumuksen, riittämättömyyden ja kyynisyyden tunteista. Kyselyssä mitataan myös opiskelijan kiinnostusta opintoja kohtaan ja niiden merkityksellisyyttä.

HowULearn -kyselyn rinnalla tutkimuksen aineistoa on kerätty ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) -järjestelmällä, jonka avulla saadaan tutkimustarkoitukseen WebOodista tietoja oppilaiden opiskeluiden sujumisesta: opintopisteiden määrä ja arvosanojen keskiarvo.

Kiinnostavaa on, kuinka erilaisia HowULearn ja ECTS aineistonkeruumenetelminä ovat. Kysely perustuu subjektiiviseen kokemukseen opiskelutaidoista ja hyvinvoinnista, kun taas ECTS kerää numeeriset tiedot opintojen sujumisesta. Olisikin mielenkiintoista verrata, kuinka samankaltaisia yksilöiden tulokset ovat kahden aineistonkeruumenetelmän välillä: Onko esimerkiksi kyselyssä uupuneimmilla oppilailla usein myös huonoimmat numeeriset opiskelutulokset vai onko tässä paljon vaihtelua?

PIRTSAKAT-tiimin mielestä HowULearn -kysely ja ECTS yhdessä ovat hyvä tapa tutkia yliopisto-opiskeluun liittyvää uupumusta ja oppimista. Oppimista on todella vaikea mitata, mutta subjektiivisten omaa oppimista ja uupumusta koskevien käsitysten yhdistäminen konkreettisiin oppimistuloksiin, kuten arvosanoihin, luo luotettavia tutkimustuloksia. HowULearn -kysely on hyvä siltäkin kannalta, että se toteutetaan useamman kerran opintojen aikana, jolloin pystytään analysoimaan muutosta. Itsearvioinnit tutkimuskeinoina ovat kuitenkin mielestämme yleisesti kyseenalaistettavia, koska vastauksiin voi vaikuttaa myös tutkimuksen ulkopuoliset seikat, tässä tutkimuksessa esimerkiksi yksilön persoonallisuus ja vastaushetkellä vallitseva mieliala, muiden elämän osa-alueiden vaikutukset sekä sellaiset oppimiseen vaikuttavat asiat, joita kysely ei ota huomioon, kuten oppimisvaikeudet.

Alla olevassa kuvassa esitellään HowULearn -kyselyn sisällöt ja se, missä kaikissa vaiheissa opiskelua kysely toteutetaan. Emme valitettavasti päässeet enää käsiksi itse kysymyksiin. Olemme kuitenkin Helsingin yliopiston uusina ensimmäisen vuoden opiskelijoina juuri vastanneet tähän kyselyyn, eli pystymme ehkä vielä muistelemaan, minkä tyylisiä kysymykset olivat.

Kuvan lähde: https://blogs.helsinki.fi/howulearn/

PIRTSAKAT/Julia, Emilia, Jenna, Emmi, Laila, Essi, Emma, Milja, Mirena ja Sara

4 vastausta artikkeliin “PIRTSAKOIDEN nimikkotutkimuksen aineisto”

  1. Musta toi HowULearn -kysely on tosi mielenkiintoinen, oliko teillä tietoa mitä varten se on otettu yliopistolla käyttöön? Se on aika uusi juttu, taisi tulla viime vuonna. Silloin kun itse aloitin opinnot, meillä ei vielä ollut tuota kyselyä.

    Oliko aineistossa käytetyt kyselyt kerätty eri alojen opiskelijoilta, vai oliko ne vain tiettyjen opintosuuntien opiskelijoilta kerätty?

    T: Veera/Sensitiiviset

    1. Moi! 🙂

      HowULearn -kysely on otettu tutkimuskäyttöön yliopistolla jotta saatais tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista ja uupumuksesta. Halutaan siis tutkia aihetta ja samalla löytää keinoja auttaa uupumuksesta kärsiviä opiskelijoita. Tulosten perusteella onkin jo pidetty interventioita, eli esimerkiksi vedetty uupuneille opiskelijoille kursseja, joilla muun muassa pyritään käsittelemään uupumusta, opetellaan ajanhallinnan taitoja, rentoutumistaitoja ja muita taitoja, joilla uupumus saataisiin hallintaan ja vähenemään.

      Aineisto kerättiin artikkelin nimen mukaisesti biotieteiden opiskelijoilta (Life science students)!

      – Julia/Pirtsakat

  2. Meni ihan ohi toi kysely! Olisi ollut tosi mielenkiintoista vastata ja katsoa myöhemmin kokonaiskuvaa ja tuloksia. Muistatteko millaisia kysymyksiä siinä oli? Oliko esim. Paljon täytettäviä kohtia joihin sai laittaa omia käsityksiä tai vastaavaa? Harmittaa kyl superisti, etten sähköpostista ole tuota kutsua huomannut! -Lotta/Helikopterit

    1. Moi Lotta!

      Voi höh että sulta meni kysely ohi. HowULearn -kysymykset käsitteli esimerkiksi semmosia aiheita, kuten oma oppimistyyli ja oppimismieltymykset, tiedonomaksumistaidot ja uupumus. Tässä ekassa kyselyssä kartotettiin myös aika paljon motiiveja sille, miksi on hakeutunut yliopistoon. Kysymyksiin vastattiin Likert-asteikolla, eli lukujen 1-5 väliltä valittiin, kuinka paljon samaistuu väittämään. Avoimia vastauksia ei siis kerätty.

      Vastanneille ollaan tosiaan tehty semmoinen kooste omista vastauksista. Siinä näkyy kysymysten aihealueittain oma keskiarvo ja lisäks muun vuosikurssin keskiarvo. Voi siis vähän vertailla omia tuloksia muiden tuloksiin. Kivoin juttu näissä tuloksissa mun mielestä kuitenkin on se, että jos oma keskiarvo on koko vuosikurssia heikompi esimerkiksi ymmärrystä painottavassa opiskelussa, on siihen kirjattu vinkkejä, miten parantaa omaa ymmärrystä opiskelussa. Vastaukset auttaa siis tiedostamaan omaa opiskelua ja tsemppaa parantamaan omia taitoja. 🙂

      Julia/Pirtsakat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *