PIRTSAKOIDEN tutkijatentin jälkeisiä fiiliksiä

Tiistain tutkijatentissä pääsimme keskustelemaan nimikkotutkijamme Henna Asikaisen kanssa hänen oppimista ja uupumusta käsittelevästä tutkimuksestaan “The relationship between Life science students’ burnout profiles, processes of understanding and academic achievement”. Tenttiä edeltävät tunnelmat olivat jännittyneet, mutta olimme valmistautuneet hyvin ryhmänä. Aito kiinnostuksemme ja perehtyneisyytemme aiheeseen johti kiinnostavaan keskusteluun.

Pyrimme haastamaan tutkijaa perustelemaan valintojaan tutkimuksen toteutukseen liittyen. Pohdimme yhdessä tutkimuksen uskottavuutta ja yleistettävyyttä. Monet kysymyksistämme koskivatkin juuri näitä aihepiirejä. Aiemmassa tutkijatapaamisessa kysymyksemme tutkijalle olivat suppeampia ja yksinkertaisempia, mutta kurssin edetessä opimme tarkastelemaan tutkimusta syvällisemmin. Näiden taitojen pohjalta pystyimme tutkijatentissä  jatkamaan ja syventämään aikaisempaa keskusteluamme.

Koska Asikaisen tutkimusprojekti on laaja ja osin vielä kesken, ryhmän ja tutkijan välille syntyi epäselvyyttä siitä mitä tutkimusprojektin osaa käsittelemme. Olimme saaneet luettavaksi kaksi uupumusta ja opiskelua vertailevaa tutkimusraporttia, joissa aihetta käsiteltiin eri näkökulmista.

Varjoryhmä antoi meille hyvin palautetta tutkijatentistämme ja osoittivat myös tentin jälkeen kiinnostusta aiheeseen kysymällä tutkijalta kysymyksiä tutkimukseen liittyen. Saimme varjoryhmältä paljon positiivista palautetta. Kehuja tuli puheenvuorojen jakautumisesta tasan keskustelijoiden kesken ja varjoryhmän huomioimisesta keskustelutilanteessa.

Tutkijatentin jälkeen fiilikset ovat helpottuneet. Tentti ei ollut niin jännittävä tilanne kuin odotimme vaan muotoutui mukavaksi keskusteluksi. Kurssi on ollut todella opettavainen ja ryhmässä työskentely on ollut hauskaa, ja nyt jäämmekin vain odottamaan jännityksellä kurssin arvosanoja.

PIRTSAKAT/Milja, Mirena, Julia, Laila, Essi, Emma, Jenna, Sara, Emmi ja Emilia