Uusia uraauurtavia oivalluksia

Tällä opintojaksolla opimme runsaasti monimuotoisista tavoista suorittaa erilaatuisia tutkimuksia. Tulemme varmasti pärjäämään taidokkaammin myöhemmissä opinnoissa ja saamme runsaasti laajempaa näkökulmaa useisiin muihin kursseihin, oikeastaan jokaikiseen.

Yliopiston dekaaneilta ja opintosuunnittelijoilta oli taitava valinta ottaa tämä mahtipontinen kurssi heti aloitukseen. Mukavaa oli nähdä opiskelijoilta myös muilta opintosuunnilta ja huomata kuinka paljon erilaista opiskelu on tiedekunnan sisällä. Kotitalous- ja käsityötieteessä opiskeluun kuuluu akateemisten ja teoreettisten taitojen lisäksi myös käytännön taitoja. Samalla opiskelu on kuitenkin ristiriitaisella tavalla myös samanlaista, on esseetä ja oppimispäiväkirjoja.

Tutkijatentissä opimme paljon muutakin tutkijan elämästä kuin pelkkää tutkimustietoa, esimerkiksi kuinka paljon aikaa ja miten jaksottaa tutkimuksen tekoa. Sopivan kokoisissa pienryhmissä kaikki varmasti uskalsivat sanoa sanottavansa kun taas monille saattoi olla todella rohkeaa uskaltautua puhumaan satojen oppilaiden edessä alle minuutin varoitusajalla kuten eräällä kurssin lähitapaamisella. Kaikille yliopistoelämä on jokatapauksessa uusi mullistava kokemus ja on ollut paljon opittavaa sekä uusia tuttavuuksia.

Yllättävää oli myös huomata kuinka paljon ihmisiä työskentelee yliopistossa. Ensimmäisten päivien ja orientaatioviikon aikana näkyi pääasiassa opettajia ja professoreita ja opiskelijoita vielä kymmenkertainen määrä näihin verrattuna. Yliopistossa on yllättävän paljon tutkijoita, mutta heidän työskentelypisteensä on yleensä jossain hieman piilossa eikä kovin helposti huomattavissa. Ehkä näitä tutkijoita pitäisi tuoda enemmän osaksi opintoja ja työskentelemään luentojen välittömään läheisyyteen?

Kaikkein mieleenkiintoisimmaksi tältä kurssilta nostaisimme ehdottomasti nämä mielenkiintoiset blogitekstit ja koko blogiympäristön. On ollut mukava seurata ja lukea sekä tietysti kommentoida muiden ryhmien ihania tekstejä. Lähdemme opintojaksolta yhtä hyvillä eväillä, kuin saimme nauttia Olivian tarjoamista herkuista.

Digimon