Opettaja oman työnsä tutkijana

Kohti tutkivaa työtapaa- kurssi alkaa olla lopuillaan ja jokainen meistä on tutustunut ja oppinut lisää tutkimuksesta ja tutkijan työstä. Olemme myös tutustuneet kasvatustieteellisten tutkimusten runsaaseen kirjoon. Monesta meistä ei tule yliopiston tutkijaa, mutta kurssi on monella tapaa hyödyllinen muuten. Tarvitsemme tietoa tutkimuksesta kanditöissämme ja graduissamme ja luultavasti muutama opiskelija innostuu kurssin myötä tutkijan työstä.

Kurssi on hyödyllinen myös yleisesti. Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan tavoitteena onkin kouluttaa opiskelijoistaan oman työnsä tutkijoita. Opettaja oman työnsä tutkijana tuntee ja seuraa aktiivisesti alansa tutkimuksia kriittisellä otteella (Hellström). Tutkimusten tuottamalla uudella tiedolla opettaja kehittää työtään jatkuvasti soveltaen, kokeillen ja erehtyen. Tärkeintä on pitää yllä innostustaan ja kiinnostustaan omaan työhönsä.

On siis tärkeää nähdä, minkälaisia eväitä tämäkin kurssi tarjosi meille; yhteistyötaitoja, kriittistä ajattelua ja ennen kaikkea kiinnostusta tutkimusta kohtaan. Monille kurssi tuntui aluksi haastavalta, työläältä ja ylitsepääsemättömältä, mutta siitä on nyt selvitty! Toivomme, että kaikilla oli yhtä yhteistyökykyinen ja uutta näkökulmaa antava ryhmä kuin meillä.

Kiitos kaikille!

Sensitiiviset

Lähteenä Martti Hellströmin blogi: http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2019/02/opettaja-oman-tyonsa-tutkijana.html