Male, female, she-male or bi-male?

Ensimmäisessä postauksessa haluamme johdattaa teidät seksuaalisuuksien ja sukupuolien moniselitteiseen maailmaan!

Seksuaaliryhmämme muodostui lööpin ”Seksuaalisuuksia ja sukupuolia on enemmän kuin kolme” kautta ja aloimme tutkia, mitä aihe sisältää. Keskustelimme yhdessä, miksi kaikki olivat valinneet juuri tämän aiheen. Kaikkia kiinnosti aihe sen ajankohtaisuuden ja moniselitteisyyden vuoksi. Pohdimme eri kulttuureita ja niissä vallitsevia käsityksiä erilaisista seksuaalisuuksista ja sukupuolista; joissakin maissa sukupuolia on kahden sukupuolen sijasta kolme tai enemmän, eikä seksuaalisuus suuntaudu kaikkialla juuri meille tyypillisellä tavalla. Olettekos kuulleet panseksuaalisuudesta, autoseksuaalisuudesta tai dendrofiliasta? Tämän linkin takaa löytyy vastauksia ja lisätietoa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_seksuaalisista_suuntautumisista

Tarkastelimme aihetta myös vallan näkökulmasta ja pohdimme, miten eri tavoin sukupuoli ja seksuaalisuus näyttäytyvät yhteiskunnassamme. Kategorisointi on ihmisten normaali tapa jäsentää todellisuutta ja kokemuksia, mutta seksuaalisuutta ja sukupuolta tarkasteltaessa kategorisointi herättää ristiriitaisia tunteita ja saattaa vahingoittaa identiteettiä. Kuinka paljon yhteiskunnassamme todella esiintyy jaottelua aiheen tiimoilta? Luokittelu esimerkiksi sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen mukaan on usein tiedostamatonta ja kohtaamme arjessamme monia tottumuksia ja tapoja, joita harvemmin ehkä kuitenkaan kyseenalaistamme. Alle kokosimme muutamia esimerkkejä – mitä mielipiteitä ne herättävät teissä?

 

 

Kumpaan menisit?

Onni ja Enni – vai Onni ja Onni?

Juridinen sukupuoli on päätettävä…

Saako mieskin ajatella rakkautta? Entä nainen seksiä?

 

Tutkimuksemme aihe pohjautuu Jukka Lehtosen väitöskirjaan ”Seksuaalisuus ja sukupuoli koulussa”. Näkökulma keskittyy koulumaailmaan ja siellä vallitsevaan heteronormatiivisuuteen.  Ovatko koulumaailman käytännöt liian painostavia? Itse pohdimme esimerkiksi tuntijakoja tyttöjen ja poikien liikuntatuntien ja käsityötuntien suhteen. Mitä jos poika valitseekin tekstiilityön teknisen työn sijaan? Lehtosen väitöskirja tarjoaa näkökulmia ja vastauksia näihin mielenkiintoisiin kysymyksiin.

Anna Kaijanen, Anna Saarinen ja Tiia Mäenpää / Seksuaaliryhmä

 

Lähteet:

http://www.google.fi/imgres?q=wc+doors&um=1&hl=fi&biw=1280&bih=678&tbm=isch&tbnid=4f0BvBfjD935fM:&imgrefurl=http://www.shutterstock.com/pic-96201512/stock-photo-toilet-doors-for-male-and-female-genders.html&docid=BsFJ_iIwUEo8RM&imgurl=http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/212485/96201512/stock-photo-toilet-doors-for-male-and-female-genders-96201512.jpg&w=450&h=358&ei=SwGRUPniA8f34QS8poGQAw&zoom=1&iact=rc&dur=480&sig=111171986275410233283&page=1&tbnh=142&tbnw=179&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,i:88&tx=64&ty=47

http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=720296

http://www.google.fi/imgres?q=passport+female+male&um=1&hl=fi&biw=1280&bih=678&tbm=isch&tbnid=QUbokMbMUTU_LM:&imgrefurl=http://www.artreview.com/photo/passport-male&docid=ax7aOYe2897ETM&imgurl=http://api.ning.com/files/hw5WWP9wK5oflrlladIRrUooC*zCWEiijaltMtZY9rucsd9Bmvr4w9dwVOh08jQHpBFkQ69L7x9DJ8Qv6PE0t39vscANDWzp/malemanpassport1.jpg%253Fwidth%253D737%2526height%253D500&w=737&h=500&ei=mgKRUI65NYrb4QTy6oDQDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=966&vpy=152&dur=60&hovh=185&hovw=273&tx=124&ty=106&sig=111171986275410233283&page=1&tbnh=131&tbnw=197&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,i:76

http://www.google.fi/imgres?q=female+male&num=10&um=1&hl=fi&biw=1280&bih=678&tbm=isch&tbnid=IBvwDHVNTrzq5M:&imgrefurl=http://justonecynicsopinion.blogspot.com/2010/03/same-but-very-different-female-vs-male.html&docid=ZqM9bj94eG8d2M&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/_aTOWvAWGvfQ/S6-kxovfH9I/AAAAAAAAAJw/BNLdb2Xue1M/s1600/male_and_female_brains_118055.jpg&w=400&h=243&ei=RAORUNLVNZP14QT_6IHYBw&zoom=1&iact=hc&vpx=959&vpy=398&dur=354&hovh=131&hovw=216&tx=144&ty=146&sig=111171986275410233283&sqi=2&page=1&tbnh=131&tbnw=216&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,i:11

This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.

3,504 Responses to Male, female, she-male or bi-male?

  1. Mari - Valtiovalta/kyläkouluryhmä says:

    Mielenkiintoinen aihe, kuten ovat olleet monet muutkin. Olen itse aikanaan valinnut teknisen työn ala-asteella, enkä muista että koskaan olisi katsottu kieroon tai kyseenalaistettu valintaani kenenkään toimesta. Yläasteella jotenkin automaattisesti kuitenkin sijoitettiin muiden tyttöjen kanssa tekstiilityöhön, jossa olin aivan pihalla. Opettaja oletti minunkin osaavan kaikenlaista mitä ala-asteella yleensä opetetaan, en tiedä tiesikö edes minun olleen teknisessä työssä ala-asteen ajan. Olin kyllä tehnyt käsitöitä jonkinverran kotona mutta aika altavastaajana muihin nähden. En saanut sukkia neulottua määräajassa ja niinpä tein viimeisenä iltana ennen työn palautusta minikokoiset nuken sukat, joihin askartelin vielä koristetupsut, opettaja ei kuitenkaan ollut tyytyväinen tuotokseeni =) Mitään traumoja ei kuitenkaan jäänyt suuntaan eikä toiseen, taisinpa yläasteella olla mukana jossain ompelukerhossakin…

  2. Kirsi Kekkonen says:

    Jee hyvää työtä tytöt!

  3. Sara/motivaatioryhmä says:

    Hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen postaus! Wikipedian linkki tosiaan valisti, että meitä on hyvin moneen junaan… 🙂
    Pääsykoemateriaalinakin ollut Lehtosen artikkeli koulun heteronormatiivisesta luonteesta antoi kyllä keväällä ajattelun aihetta. Kuten Lehtonen siinä kirjoittikin, suurimmalle osalle opettajista ei tule edes mieleen, etteivät kaikki luokan oppilaat välttämättä olekaan kiinnostuneita vastakkaisesta sukupuolesta ja että koulun sukupuolistavat käytännöt eivät välttämättä istu heidän toimintapaansa ja saattavat tuntua heistä epäluonnollisilta. Luulen kuitenkin, että asia on muuttumassa tulavaisuudessa, koska nykyään keskustelu seksuaalisuudesta on moninaista ja ulottuu usealle eri yhteiskunnan osa-alueelle ja tätä kautta tietoisuus asiasta lisääntyy. Tietoisuuden kautta taas asioihin pystytään vaikuttamaan ja muuttamaan. Juuri koulun toivoisi kuitenkin loppupeleissä olevan sellainen paikka, jossa jokainen saisi olla oma itsensä ja sieltä löytyisi toimintatapoja, joista jokainen voisi toteuttaa sitä minkä omimmalta tuntuu.

  4. Elisa / Seksuaaliryhmä says:

    Edelliseen kommenttiin viitaten, vielä harvemmalle oppilaalle tulee varmaan (tosissaan) mieleen että opettaja voisi olla homo tai lesbo. Ja jos opettaja olisi julkisesti homo, millaisia reaktioita se herättäisi varsinkin yläasteikäisissä?

    Seksuaalivähemmistöön kuuluvalla opettajalla voi olla aika vaikeaa, jos hän kokee tarpeen peitellä omaa suuntautumistaan työpaikallaan.

    Elisa (Seksuaaliryhmä)

  5. Laura Kylmämaa/Valtiovalta says:

    Aivan pakko kommentoida Elisan tekstiin, meidän yläasteella oli tiettävästi lesbopari opettajissa. He asuivat yhdessä, mutta eivät tietenkään korostaneet asiaa mitenkään, mutta toisaalta, eiväthän niin tee varmasti heteroparitkaan työpaikalla varsinkaan jos kyse on koulusta. Koska molemmat olivat hyviä ja pidettyjä opettajia, en usko että he koskaan kokivat suuremmin seksuaalisuutensa ongelmaksi. Mielenkiintoista on, että toinen kyseisitä henkilöistä sanoi kerran tunnilla, ettei hänen mielestään kirkon tulisi hyväksyä homoavioliittoja.

  6. Minun on pakko hiukan nokitella Lauran kommenttiin. 😀 Eräs lukioaikaisista opettajistani korjasi sukupuoltaan 2000-luvun alussa. Tämä teko oli mielestäni hyvin rohkea kohtuullisen pienessä kaupungissa. Kyseinen opettaja on myöhemmin kunnostautunut mm. kunnallisvaalien ääniharavana. Hyvä esimerkki siitä, että politiikassa mielipiteillä ja teoilla on merkitystä, ei sukupuolella.
    Homoavioliittokysymys on kirkon näkökulmasta mielenkiintoinen kysymys. Mielestäni kirkon suurempi ongelma on kuitenkin monessa nurkassa piilotettuna kytevä naisvihamielisyys. Seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyviä kysymyksiä kommentoidaan monesti uskontoon perustuvilla argumenteilla. Meidän on hyvä muistaa, että samanlaisella argumentoinnilla on puolusteltu aikanaan mm. orjuutta ja rotuerottelua.

  7. Anonymous says:
  8. Anna K. / seksuaaliryhmä says:

    Kiva kun olette laittaneet mielipiteitä 🙂

    Seksuaalisuus ja siitä tietoisuus ovat kyllä kasvaneet esim. kouluissa todella nopeasti ja hyvä niin.

    Tuli tässä vielä mieleen, että nykypäivänä nuoret käyttävät sanaa “homo” oikeastaan tarkoittamatta sillä edes mitään, esim. “oli ihan homona läksyy”… Mistä tämä voisi johtua? Onkohan tämä jotakin sanan “normalisointia” tai tiedostamatonta totuttelua siihen, ettei sana homo välttämättä tarkoitakaan mitään uhkaa, eikä sitä tarvitse pelätä.

  9. Henriikka Vaittinen / Aikuisopiskelijat says:

    Super kiinnostava aihe! Juuri sellainen, josta kaikilla on joku havainnollistava esimerkki. Itse on pakko jakaa miespuolisen kaverini armeijatarina. Hän mietti etukäteen, että tulisiko hänen ottaa homoseksuaalisuutensa jotenkin esille muiden alokkaiden kesken. Lopulta hän päätyi siihen, ettei hänen niin tarvitse tehdä, mutta ei hän myöskään aio valehdella asiasta. Eli aina kun häneltä kysyttiin, että seurusteleeko hän, vastasi kaverini kyllä. Kun taas kysymys kuului “onko sinulla tyttöystävää?” hän vastasi ei. Hänen tupakavereillaan meni noin puoli vuotta laskea yksi plus yksi yhteen. Puoli vuotta! Tämä on mielestäni täydellinen esimerkki heteronormatiivisuudesta.
    Oli kiva kuulla Kaisan pikkuveli esimerkin kautta asenteiden muutoksesta. Usein seuraava sukupolvi todella ymmärtää paremmin…

  10. Kaisa/epäonnistujat says:

    Anna K:n pohdinta homo-sanan käytöstä oli kyllä hyvä pontti. Pitäisi ehkä kysyä asiaa joltain sanaa kyseisissä yhteyksissä käyttävältä. Ovatko he ajatelleet sanan käyttöä sen tarkemmin?

  11. Anna K. / seksuaaliryhmä says:

    Henriikan esimerkki oli mielenkiintoinen ja hauska – mutta pistää miettimään ! Ennen kaikkea hienoa, että hän kuitenkin uskalsi vastata rehellisesti molemmissa tilanteissa, vaikka kukaan ei silti ihan heti tajunnutkaan.

    Ja tuohon homo-sanan käyttöön viitaten, uskon että todella moni varmasti käyttää sitä tiedostamattaan ja että sitä käytetään vain lähinnä sosiaalisissa tilanteissa, joissa sen käyttö on lähtöisin muilta ja “vain tapana”. Mutta miksi juuri tämä sana. Jännä juttu! Vois kyllä melkein kysäistä seuraavan kerran, kun kuulee jonkun käyttävän sitä.

  12. Camilla Jokela/Koulu-uupumusryhmä says:

    Eikä! Juuri tuota postaamanne Aapista on tullut luettua joskus kauan sitten. Tai eihän siitä ole kuin 13 vuotta 😀 Mutta siis asiaan. Monesti olen itse miettinyt, että missä määrin tämä opettajien “valistus” erilaisista seksuaalisuuksista näkyy koulussa? Omia kokemuksiani tulkiten lähinnä vaikuttaa siltä, että paperilla kyllä tällaiset hienoudet ymmärretään, mutta käytännössä ei. Muinainen alakouluni on todella vanhoillinen edelleenkin, ja siksipä olisi hauska nähdä, jos vanhat opettajani päivittäisivät kyseenalaisuuttaan eri seksuaalisuuksia kohtaan. Olisi mahtava nähdä millainen reaktio syntyisi, jos muutama ei-heteronormatiivinen opettaja siirtyisi vanhaan kouluuni.

  13. erectile function after urethralplasty what does plaquenil do top male erectile pill

  14. Danielrhipt says:

    Best dating site: https://tinyurl.com/z5s523s2

    NPkozTZ6tFrTd1kmoC8PQoy5EeZYLS51

  15. hydroxochlorquine arechin dosage for hydroxychloroquine

  16. chloroquine https://chloroquineorigin.com/# quinine vs hydroxychloroquine