1. oppimistehtävä ja vähän jotain muutakin

Tänään aiheenani on kirjoittaa jotakin ensimmäistä oppimistehtävää koskien. Ihan ensiksi voisin paljastaa, että kylläpäs julkisesti kirjoittaminen jännittää. Itse en ole mikään sanataituri ja kielioppikin menee välillä vähän miten sattuu. Teoriat ja tutkimus eivät ole ensimmäisiä lähestymiskulmiani asioihin, joten tässäpä siis valitsin porkkanan purtavaksi.

Kuten jo aiemmista kirjoituksista on tullut esille, ryhmämme lähestyi lööppiämme yrittämällä ensin ymmärtää, mistä koko lööpissä on edes kyse. Lööppihän meni: ”Primitiiviset tunnereaktiot ovat kriittisen reflektion siemeniä”. Oppimistehtävän aloittaminen oli ensimmäisellä kerralla haastavaa, sillä ymmärryksemme aiheesta oli kirjavaa. Näen ryhmäytymisen kannalta hyvänä, että lähestyimme aihettamme avoimella keskustelulla ja ihmettelyllä ilman suuria ratkaisuja ensimmäiseen oppimistehtävään. Kurssi kestää melko pitkään ja ryhmän tärkeys korostuu selvästi ajatellen sitä, kuinka paljon aikaa vietämme oman pikkuryhmämme kanssa. Ryhmäytyminen, ryhmädynamiikan löytäminen sekä mikä tärkeintä toisten tietojen, taitojen ja vahvuuksien esille tuleminen ovat mielestäni hieno tapa aloittaa ryhmän kanssa työskentely. Koenkin, että pistämällä aikaa aluksi avoimeen keskusteluun toi hedelmää pitkällä tähtäimellä ryhmätyöhömme. Ja mainittakoon, että meillä on mahtava ryhmä! Meidän ryhmäämme tupsahti eri alan osaajia, elämänkokemuksen omaavia, avoimia ja todella fiksuja tyyppejä. Varmasti näin on käynyt myös muissa ryhmissä.

Näinpä siis ryhmämme primitiiviset tunteet aloitti tutustumalla hieman toistensa taustoihin ja tapoihin ajatella ja ymmärtää. Jollain tasolla keskustelu tuntui minulle milteipä kaoottiselta ajoittain, sillä emme mustavalkoisesti päätyneet yhteen ratkaisuun. Ryhmätyöskentelyssä yksi taito varmasti onkin, miten antaa kaaokselle ja iloisesti poukkoileville ideoille tilaa sekä samalla löytää punainen lanka, jota kaikki loppujen lopuksi seuraavat. Ymmärrän nyt hyvin, miksi ryhmiin ei haluttu kahdeksaa ihmistä enempää. Tavoitteenamme onkin löytää tämä punainen lanka seuraavan viikon aikana, jotta voimme päästä esittämään selkeän kuvan oppimistehtävästämme muille kurssilaisille.

Joten miten siis lähteä tutkimaan ”Primitiiviset tunnereaktiot ovat kriittisen reflektion siemeniä”? Lähdetäänkö tutkimaan syytä (primitiiviset tunnereaktiot) ja siitä seuraavia mahdollisia seurauksia, vai seurauksia (kriittinen reflektio) ja siihen johtavia syitä?

kuva (4)

Itse koen, että seurausta tarkemmin tutkailemalla päästään kiinnostavien syiden pariin. Muita huomioon otettavia asioita ovat esimerkiksi: Onko tutkimus määrällinen vain laadullinen? Onko se pitkittäistutkimus vai otos lyhyeltä ajalta? Päädyimme ryhmämme kanssa, jos oikein ymmärsin, että tutkimuskohteena olisivat nuoret tai aikuiset. Otoskoosta emme vielä puhuneet mitään. Aiempien kirjoitusten kommenteissa tuli vastaan vinkki konkreettisen ilmiön valitsemisesta ja sitä kautta miettiä, miten sitä lähdettäisiin tutkimaan. Kiitos tästä vinkistä! 🙂

Kun lähdetään miettimään miten aihetta lähdetään tutkimaan, on olennaista asettaa tutkimuskysymys. Lööppi vastaa mielestäni kysymykseen: ”mitkä ovat yleisimpiä syitä, jotka johtavat kriittiseen reflektioon?” Tietysti tähän täytyisi vielä määrittää missä: työyhteisössä, opiskelijoilla, arjessa tms? Tulemme varmasti miettimään yhdessä ryhmämme kanssa tutkimuskysymystä, joten katsotaan mihin loppujen lopuksi päädymme. Teoriataustaa varten Otsolla olikin jo ehdotellut muutamia hyviä ideoita aiemmassa kirjoituksessaan. 1. oppimistehtävämme on siis vielä aiheen haastavuudesta johtuen alkutaipaleellaan, mutta muotoutummassa kuosiinsa kyllä.

Kun kerta lööppissämme on runnollista symboliikka, tulikin mieleeni vielä riikinkukon symboliikka. On tarinoita, että riikinkukot pystyvät syömään mitä tahansa myrkkyä ja muuntamaan tämän myrkyn pyrstönsä kauniiksi väreiksi. Jossain mielessä siis riikinkukko voidaan nähdä transformaation ja muuntamisen symbolina, joka mielestäni liippaa läheltä meidän aihettamme: primitiivisten tunnereaktioiden – miten tahansa epämiellyttävien – muuntaminen reflektion siemeniksi. Olikohan tämä hieman hölmö? No, itse ainakin tulin iloiseksi 😉

peacock

Toivottavasti kaikilla on lähtenyt ensimmäinen oppimistehtävä hyvin käyntiin! Mitä kokemuksia ja vinkkejä teillä on?

 

/Ruut

413 thoughts on “1. oppimistehtävä ja vähän jotain muutakin

  1. Kyllä, ryhmä on tärkeä osa projektia.. On myös kiva tutustua muutenkin teihin kaikkiin! Joo, tutkimuskohteena nuoret ja aikuiset, kun nuorista eteenpäin alkaa olla oman toiminnan reflektointia myös tavoitteellisesti. Riikinkukko-juttu oli juuri hyvä ja auttaa varmasti hahmottamaan muitakin kurssilaisia. Huomenna päästäänkin kunnolla oppimistehtävään ja pohtimaan otoskokoa ja muita. Minusta tämä lähtökohtasi on hyvä: ”Mitkä ovat yleisimpiä syitä, jotka johtavat kriittiseen reflektioon?” Palataan asiaan huomenna!

  2. Teillä on mielestäni haastava aihe laajuudellaan, mutta hyvin mielenkiintoinen sellainen sillä itse näen toimivan yhteiskunnan edellytyksenä kriittisen reflektoinnin ja alkukantaisten tunnereaktioiden hallinnan. Itse rajaisin ehkä johonkin yksinkertaiseen tutkimusongelmaan mihin liittyy suvaitseminen. Ttsemppiä!

  3. Hienosti Ruut kirjoitit, luulen että meitä kaikkia vähän jännittää! 🙂

  4. Riikinkukko on hieno ja tekstisi kivaa luettavaa 🙂 Itse lähtisin liikkeelle kartoittamalla aiempaa tutkimusta kriittisestä reflektiosta ja sen elementeistä sekä tunteiden roolista siinä. Sitten vielä täsmentäisin hakua rajaamalla nuo tunteet primitiivisiin tunteisiin. Aiemmasta tutkimuksesta saisi hyviä vinkkejä siihen, miten muut tutkijat ovat lähestyneet aihetta.

Comments are closed.