Musiikintuntien sisältö ja kulttuurinen monimuotoisuus

Torstain (9.10.) blogikirjoituksessa esiteltiinkin jo peruskoulun opetussuunnitelman luonnehdintoja musiikinopetuksesta. Ylevän kuuloisessa kuvauksessa korostetaan musiikin kontekstisidonnaisuutta ja erilaisten kulttuurien ymmärtämistä opetuksen tavoitteena. Monipuolisen musiikkikäsityksen välittäminen alakouluikäisille lienee kuitenkin melko haasteellista.

Jos perinteisesti musiikintunnit ovat koostuneet ainakin melko suurelta määrin yhdessä soittelusta, rajoittuu mahdollisesti musisoitavat kappaleet yleensä laulukirjojen mahdollisimman monille tuttuihin ja helppoihin viisuihin. Musiikinopettajan on soitettavia kappaleita valitessaan tehtävä monta kompromissia sen vuoksi, että suurin osa lapsista ei osaa soittaa, kappaleet pitää olla mielellään useimmille tuttuja, sanoitusten pitää olla lasten korville soveliaita jne. Uusiin musiikkityyleihin tutustuminen ei myöskään oikein tahdo onnistua suoraan soittamisen kautta. Lopputuloksena on helposti sisällöltään kädenlämpöistä ja mahdollisimman keskivertolapselle tähdättyä kulttuurisesti yksipuolista musiikkitoimintaa.

Pitäisikö musiikinopetukseen siis sisällyttää enemmän esimerkiksi musiikin kuuntelua? Oletko itse kokenut muusiikintuntien myötä oppineesi jotakin uutta muista kulttuureista? Vai onko musiikinopetukselle riittävä funktio vain tarjota lapsille mahdollisuus eri soitinten kokeilemiseen?

Tero / ”Peruskoulun musiikinopetuksessa ei ole mitään järkeä” -ryhmä

341 thoughts on “Musiikintuntien sisältö ja kulttuurinen monimuotoisuus

1. Mä en kyllä muista, että olisi ihan hirveästi oppinut muista kulttuureista musiikintunneilla. Toki aika voi vähän hämärtää muistamista… Mielestäni musiikinopetuksen aiheita olisi hyvä laajentaa. Sisältöihin voisi kuulua mainitsemasi muut kulttuurit, suomalainen musiikki, soittaminen ja uusiin soittimiin tutustuminen, ehkä pianon, kitaran ja nokkahuilun alkeet… Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
    Olisi myös hyvä, että musiikintunneilla olisi aina avustava opettaja, joka tietäisi musiikista. Tällöin oppilaiden olisi helpompi saada henkilökohtaista apua.

2. Kävin itse koko peruskoulun musiikkiluokkaa ja opin aivan valtavasti musiikista. Meitä opetti kolme eri opettajaa, joilla kaikilla oli oma osaamisalueensa ja he olivat kaikki erittäin hyviä opettajia. Tutustuimme eri kulttuureihin mm. siten, että tunneillamme kävi eri kulttuurien edustajia soittamassa meille ja meidän kanssamme. Harjoittelimme tunneilla sekä tunnettuja rallatuksia laulukirjoista, että nykymusiikkia ja saimme toivoa itsekin kappaleita joita halusimme soittaa. Ymmärrän kyllä, että kaikkien musatunnit eivät ole olleet ihan samanlaisia..

Comments are closed.