Unohduksia ja iloinen palapeli

Polkaisen blogini käyntiin ns. pakon eli Geoinformatiikan menetelmät 1 -kurssin myötä. Blogin pitäminen on osa kurssin suoritusta (Helsingin yliopisto, 2023).

Ensimmäiset neljä harjoitustuntia ”ATK”-luokassa maanantaina 16.1.2023 herättivät innostuksen ja kiinnostuksen kurssia kohtaan. Tutustuimme QGIS-sovellukseen ja jälleen kerran ensimmäinen vanha oppi oli, että muista tallentaa(!) ja selvitä mikä on kumoa-toiminnon pikanäppäin! Kävi nimittäin niin, yritin erästä vahinkoa korjata deletellä, josta seurasi koko näkymän katoaminen kuvasta. Hätäpäissäni kliksuttelin menemään kaikkia mahdollisia seuraavia arvauksia, jonka seurauksena sovellus päätyi tiimalasi-tilaan. Tästä selvisin lopettamalla tehtävän, ja – kuten tässä vaiheessa jo arvaamme – avatessani tiedoston uudelleen, edellisestä tallennuksesta oli hupsahtanut jo valitettavan pitkä aika.

***

Palasin ensimmäisen kurssikerran asioihin vasta seuraava sunnuntaina 22.1., eli päivää ennen toista kurssikertaa. QGISin lataamisessa ja aineistojen haussa en kohdannut ongelmia, mutta aineiston avaaminen QGISillä vaati monta yritystä ja erehdystä. Samoin eteneminen minkäänlaiseen järkevään aineiston tarkasteluun vaati monia tuloksettomia, tai ei-toivottuja tuloksia tuottaneita kliksutteluja siellä täällä. Toisaalta tiedän kokeilujen olevan parhaita keinoja oppia tämäntyyppisiä asioita.

Ensimmäinen iloinen saavutukseni oli osin sattumalta tuottunut värikäs palapeli, jossa Suomen kunnat ovat kartalla kukin omalla värillään (ks. kuva alla).

Kuva 1. Iloinen palapeli.

Seuraava yritykseni tuoda karttaan kuntien väkiluvut luokiteltuina tuotti varsin jännän näkymän; yksi kunta erottuu taustasta eri värillä (seuraa nuolta, kuva alla).

Lopulta onnistuin pääsemään ihan järkevään näkymään luokiteltujen väkilukujen suhteen, jonka lopputuloksen tulostin kuvatiedostoksi. Legendan luokittelua muutin siten, että kukin arvo esiintyy luokissa vain yhden kerran. Muutoinhan yksi kunta voisi periaatteessa kuulua kahteen eri luokkaan. Toisaalta ohjelma ei näyttänyt tästä päällekkäisyydestä välittävän, vaan väritteli kunnat luokkien mukaan mukisematta. Epävarmaksi jäin kuitenkin siitä, poimiko ohjelma luokat uudelleen muokkaukseni jälkeen.

Toistaiseksi lopullinen tuotokseni viikon harjoituksista on alta löytyvä koropleettikartta. Edelleen opittavaksi ja selvitettäväksi jää, miten kuvatiedostot kannattaa tuoda esim. tähän blogiin kulkematta kuvakaappauksen kautta.

Ensimmäisen viikon opit tiivistettynä:

• Muista tallentaa (Ctrl +S)
  • Undo = kumoa = Ctrl + Z
  • Pysy kärryjen syrjässä, älä unohdu taukoon, ei ole oikotietä, tekemällä edistyy
  • Blogin ominaisuuksia ja käyttöä pitää vielä selvittää; taustakuva ensinnä kohdilleen, jotta olennaiset asiat ovat näkyvillä 😉
  • Selvitettävä, miten kuvia kannattaa tuoda blogiin

Lähdeluettelo:
Helsingin yliopisto. (Tammikuu 2023). Geoinformatiikan menetelmät 2023 -blogi. Noudettu osoitteesta Tervetuloa kurssille!: https://blogs.helsinki.fi/gismen-2023/

One Reply to “Unohduksia ja iloinen palapeli”