Onnetonta kompastelua kärryjen perässä…

Kurssikerta 2:a seurasi kaksi poissaoloa harjoitustunneilta, ja ne kärryt, joiden syrjässä aion pysyä kiinni, kolistelevat menemään jossain taivaanrannassa.

Jo harjoitustunnilla minulla, tai QGISillä, oli vaikeuksia saada järkeviä mittaustuloksia eri projektioilla; ne näyttivät aina menevän yksi yhteen, oli valittuina projektioina mikä tahansa. Kotona mittaukset osin onnistuivat, mutta tallentaessani tasoja (kokeilin sekä kunnat2020 että Tilastokeskuksen aineistoilla) eri projektioilla, ei oikean alakulman projektiotieto muuttunut miksikään, vaikka tallennustiedoissa eri projektio olikin:

mutta:

Projektioiden vaihto ja laskutoimitukset onnistuivat lopulta vaihtamalla tason CRS-tiedot hiiren kakkospainikkeen takaa tasoa klikkaamalla. Siitä huolimatta, tulokset eivät näytä useiden uusintojenkaan myötä siltä miltä pitäisi. Mercatorin projektio ei näytä liioittelevan pinta-alaa vaan päinvastoin. Tarkistin myös myös projektioiden mittayksiköt.

***

Tuntien kliksuttelujen ja uudelleen yrittämisten jälkeen Mercator -projektio tuottaa edelleen pienempiä pinta-aloja, itse asiassa vielä pienempiä kuin edellisellä yrittämällä.

Siirryn seuraavaan ja päivitän tämän blogin karttakuvat yliopiston koneelta, josta pääsen tunneilla onnistuneisiin laskelmiin ja visualisoituihin karttoihin.

Uusi yritys no n+
Suomi-neito kävi nojatuoliin:

Nojatuoliin käyneen neidon kanssa tekemäni tietokantaliitokset nähdäkseni onnistuivat, vaikkakin kyseenalaisin tiedon (koska Mercator-pinta-alat ovat edelleen pienempiä kuin muut).