Minne katosivat pyörät Shanghain katukuvasta?

Toukokuussa 17-27.5. 2012 yli 20 hengen opiskelijaryhmämme Gateway to Asian Business -kurssilta suuntasi opintomatkansa Shanghaihin, Guangzhouhun ja HongKongiin. Kurssista kerroin edellisessä blogimerkinnässäni  “Opettajasta oppilaaksi”. Palmenian uusvanhana “työharjoittelijana” matkasin Shanghaihin pari päivää ennen muuta ryhmää vieraillakseni Fudanin ja Jiao Tongin yliopistoissa. Fudanin teki mielenkiintoiseksi paitsi Nordic Centre myös  samaan aikaan toteutettu kansainvälinen seminaari “Luovasta oppimisesta” yliopistotasolla.  Jiao Tong yliopisto puolestaan pitää yllä paitsi maailman yliopistojen ranking-listaa (Shanghai-listana tunnettu) sekä  toteuttaa erittäin korkeatasoista monimuoto-opetusta maailmalla opiskeleville kiinalaisille.

Vierailin Shanghaissa ja Kantonissa (nyk. Guangzhou) edellisen kerran vuonna 1993. Mielikuva, jonka muistan vahvasti molemmissa paikoissa, olivat kymmenettuhannet pyörät, jotka valtasivat kadut monikaistaisesti.

Kahdessakymmenessä vuodessa katukuva oli muuttunut täysin. Pilvenpiirtäjät, autot ja saastepilvet olivat vallanneet kaupungit edellisten lisäksi tietenkin myös HongKongissa, joka oli opintomatkamme viimeinen etappi. Merkkitavarakaupat, ravintolat ja hotellit leimaavat katukuvaa jalankulkijaperspektiivistä. Shoppailu näyttää olevan ihmisten harrastus numero yksi.

Marimekko oli avannut alkuvuodesta 2012 ensimmäisen myymälänsä HongKongiin.

Vielä parikymmentä vuotta sitten saattoi katujen varsilla lukea uutiset seinätauluista. Nyt tätä ”kiinalaista seinätaulutekniikkaa” tiedonvälityksessä saattaa nähdä Shanghaissa enää Fudanin yliopiston porttien sisäpuolella.

Monimuoto-opetusta, kiinalaisia seinätauluja

Toinenkin yllätys meitä kohtasi Fudanin sisäpihalla. Näitä jättimäisiä Mao Zedongin patsaita löytää vielä yliopistokampuksilta. Pienet punaiset kirjat sen sijaan eivät enää kulu nykyopiskelijoiden käsissä.

Jättimäisiä Maon patsaita kampuksella

Jiao Tong yliopisto sijaitsee myös Shanghaissa ja vastaa meidän Teknistä korkeakouluamme. Sen Etäopetuskeskus (Division of Distance Education) oli toinen vierailukohteemme. Se on huipputeknologialla varustettu ja palvelee niin Kiinassa kuin ulkomaillakin opiskelevia kiinalaisia opiskelijoita. Ja kas siellähän tunnetaan Suomi ja suomalaisten hyvät Pisa-tulokset.

Kännykät valtaavat alaa myös tavallisten ihmisten arkipäivän ajankäytössä muusta tekniikasta puhumattakaan.

Riitta Välke/Hajatelmia aiheesta Miksi Kiina?