Äänestäkää vaaleissa – ja äänestäkää vapaasti ja omaehtoisesti!

Helsingin yliopiston valitsema sammutettujen lyhtyjen tiedotuslinja yliopistovaaleista lienee osaltaan vaikuttanut siihen, että perjantain paneelissa oli vain viitisentoista
ihmistä yleisössä. Lisäksi neljä seitsemästä professoriehdokkaasta oli tilaisuudesta poissa. Kenelläkään ei ole tietoa poissa olleiden ehdokkaiden näkemyksistä

Eilen maanantaina vaalien jo alkaessa flammasta ei etsimälläkään löytynyt linkkiä äänestämiseen. Flamma on yliopiston uusi sisäinen tietoverkko, joka on välineenä vieras monille yliopistolaisille. Maanantai-aamun kuluessa sähköisen äänestyksen paikka tuli paremmin näkyviin, mutta yleisesti vaalit ovat olleet minimaalisesti esillä yliopiston tiedotuksessa.

Riippumatta siitä onko tämä linja tarkoituksellinen tai ei, depolitisoitu yliopisto sopii hyvin yhteen ammattijohtajien vetämän konsernin henkeen. Yliopiston keskushallinnon vastaus tiedotuslinjaa koskevaan kritiikkiin on: ”Kiitokset palautteesta! Kokoamme palautteen yhteen seuraavia vaaleja varten.”

Hyvät yliopistolaiset! Yliopistomme on osa tiedeyhteisöä, ei liikekonserni. Osoittakaa, että yliopistomme ja sen tulevaisuus on teille tärkeä asia.

Äänestäkää vaaleissa – ja äänestäkää vapaasti ja omaehtoisesti!